Firmy nabízejí náborový příspěvek, aby obsadily volná místa. Částky se odvíjí od pozice, o kterou se zájemce uchází. Dělníci průměrně dostanou mezi pěti až deseti tisíci korunami. Specialisté z oboru informačních technologií i desetkrát tolik. Benefit běžně slibují také automobilky a strojírenské firmy. Vyplývá to z průzkumu personální agentury Grafton Recruitment.

"Náborový příspěvek není odměna za doporučení kandidáta na pozici. Odměnu za doporučení dostanou stávající zaměstnanci. Příspěvek dostane nováček," vysvětluje možnou záměnu pojmů obchodní ředitel agentury Martin Ježek.

Peníze novým zaměstnancům nabízí například Městská nemocnice v Ostravě. "Cílíme především na sestřičky. Nabízíme jim 40 tisíc, které vyplácíme po zkušební době nebo po zvládnutí adaptačního procesu, který je na jednotlivých odděleních různě dlouhý," vysvětluje podmínky náměstkyně pro lidské zdroje nemocnice Kateřina Kyselá.

Tato náborová strategie přitom není v Ostravě příliš obvyklá. Nepoužívá ji ani pět procent firem. Proti tomu v Brně inzeruje náborový příspěvek až třetina zaměstnavatelů.

Kromě Jihomoravského kraje platí firmy novým pracovníkům nejčastěji na Královéhradecku a v Olomouci.

"V posledních dvou letech se náborové příspěvky rozdávají častěji. Nárůst je patrný především u nekvalifikovaných pozic. Typicky u dělníků," říká Kamil Pittner, konzultant ze společnosti PRCOM. 

Náborové příspěvky mohou pomoci firmám, které hledají více zaměstnanců najednou, případně nemohou volnou pozici delší dobu obsadit vhodným kandidátem. Nejčastěji pracovníci peníze dostanou po uplynutí zkušení doby, někdo po půl roce nebo po roce. Výjimečně firmy vyplácejí celý příspěvek nebo jeho část už při nástupu do pracovního poměru.