Z každého koupeného trička na internetu můžete poslat příspěvek své oblíbené neziskové organizaci či spolku. Princip je jednoduchý. Mnoho webů v Česku vydělává jednoduše na tom, že na stránky e-shopů přivádí zákazníky. Říká se tomu affiliate marketing a tímto způsobem fungují také takzvané cashback portály. Pokud zákazník putuje přes stránky cashback portálu na stránky internetového obchodníka, získá zpětně za nakoupené zboží slevu.

Je to transakce výhodná pro všechny zainteresované strany. E-shop prodá zboží či službu, portál si nechá část provize a zákazník získá slevu. Mezi takové stránky se řadí i Givt.cz s jedním podstatným rozdílem. Sleva neputuje nakupujícímu, ale organizaci, kterou si sám zákazník zvolí. Nápad nepochází z Česka, podobné portály fungují dobře i v zahraničí. Do projektu nedávno investoval Jiří Hlavenka, investor známé cestovní agentury Kiwi.com.

Prostřednictvím cashback portálu Givt.cz, který vznikl v únoru 2015, věnovali lidé neziskovkám či různým spolkům více než jeden milion korun. Stránka spolupracuje s 864 e-shopy. Z těch největších je to například Baťa, Mall.cz, Invia nebo Tchibo. V současné době je možné nákupem přes Givt.cz přispět na 3 182 neziskových organizací, charitativních fondů nebo místních spolků. Mezi ně patří třeba skauti, dobrovolní hasiči nebo sokolské organizace.

"Je to způsob komunitního financování, který je pro malé neziskovky velmi vhodný," říká Barbora Říhová, manažerka projektu. Aby člověk podpořil vybranou neziskovou organizaci, stačí, aby nakoupil ve vybraném e-shopu. Nejdříve musí ale navštívit stránky Givt.cz a zvolit si vybraný e-shop a organizaci, které chce nákupem pomoci. Givt.cz pak provizi rozdělí na dvě poloviny - jedna putuje na dobročinné účely a druhá portálu. "U nás není zákazník motivovaný slevou, ale dobrý skutkem," domnívá se Říhová. Sleva a tedy i příspěvek se u každého e-shopu liší. Z pravidla to bývá dvě až deset procent z ceny zboží. Nízké marže mají obvykle obchody s elektronikou, proto i sleva bývá menší. Naopak vyšší slevu člověk získá třeba u oděvů.

Spolupráci vítají hlavně menší organizace 

Nejvíce zákazníci e-shopů přispěly na hodonínský útulek Kočky SOS. "Hlavní přínosem je to, že nám naši fanouškové mohou pomáhat, aniž by je to něco stálo. A je to jednoduché," podotýká Iva Tomančáková z Kočky SOS. "Od dubna 2015 k dnešnímu dni jsme takto získali už 22 791 korun. Většinu našich výdajů tvoří náklady na krmivo a veterinární péči pro kočky. Na to byly použity i tyto prostředky," dodává. Neziskové organizace, nadace či místní spolky za registraci nic neplatí. Své příznivce či členy musí jen nabádat, aby nakupovali přes zmíněný portál.

"Členům připomínáme, aby nakupovali přes GIVT a vybrali si nás jako společnost, kterou chtějí podpořit," vysvětluje Stanislava Bašatová občanského sdružení Achilleus, který sdružuje rodiče dětí a dospělých s vrozenou vadou dolních končetin, kterému se říká golfová noha. "Nejlepší by bylo, kdyby někdo nakoupil přes Givt třeba auto. Ale i u dovolené už je to pěkná částka," dodává. Upozorňuje tak na skutečnost, že z běžných nákupů se vybraná částka načítá doslova po pár korunách. Spolupráce s Givt.cz lze chápat jako doplňkový způsob financování projektů.

Podle Říhové se síť partnerských obchodníků i neziskových organizací stále rozšiřuje. "Mall.cz v rámci affiliate programu spolupracuje s pečlivě vybranými partnery. Spolupráce s GIVT si velice vážíme, a oceňujeme, že se vedle dobré byznysové myšlenky orientuje i na neziskový sektor, který v Mall.cz rovněž dlouhodobě podporujeme," říká o projektu Jan Řezáč, mluvčí e-shopu.