Belgická společnost KBC, která vlastní největší tuzemskou finanční skupinu ČSOB, by chtěla v Česku víc investovat. Výkonný ředitel KBC Johan Thijs řekl v rozhovoru pro HN, že by KBC pro ČSOB ráda koupila ještě další pojišťovnu, naskytne-li se příležitost.

Češi na rozdíl od Švýcarů zvládli intervence na jedničku, říká šéf Saxo Bank

"Česko je jeden z našich klíčových trhů, takže jakmile se příležitost objeví, měli bychom zájem," řekl Thijs.

Získání dalšího pojišťovacího byznysu v Česku by podle Thijse urychlilo přechod na obchodní model bankopojištění, na který skupina dlouhodobě sází jak v Belgii, tak i na většině trhů, kde působí. V praxi jde o větší propojení bankovních a pojišťovacích služeb, aby se klientům oba typy produktů mohly prodávat na stejném místě. Skupina ČSOB zaměření na bankopojištění plánuje už od doby, kdy ji belgičtí vlastníci získali v privatizaci. V posledních třech letech na integraci už pracuje a propaguje jej i v komunikaci se zákazníky.

KBC je největší belgická banka, která vlastní finanční domy i v Maďarsku, Bulharsku, na Slovensku a v Irsku. Kromě Irska má všude k bankovním službám i pojišťovací byznys. ČSOB je ze všech zahraničních účastí ve skupině největší a jen v prvním čtvrtletí přispěla do čistého zisku skupiny téměř jednou třetinou.

ČSOB Pojišťovna zatím v Česku patří mezi pojišťovny střední velikosti. Její podíl na tuzemském trhu životního a neživotnío pojištění byl ke konci minulého roku v obou segmentech kolem sedmi procent. To ji podle dat České asociace pojišťoven umisťuje na pátou příčku co do podílu na celkovém pojistném, předepsaném v letošním prvním čtvrtletí. Větší podíl na trhu má Generali Pojišťovna. Další je Allianz, která v posledních letech posiluje a má kolem deseti procent. Česká pojišťovna a Kooperativa mají na trhu dlouhodobě podíl nad 20 procent.

Menších pojišťoven na trhu působí další dvě desítky. Mezi ty patří třeba MetLife, Cardif nebo Axa s tržními podíly pod dvě procenta.

Dlouhá cesta k bankopojištění

S postupným sbližováním bankovních a pojišťovacích služeb ČSOB začala už před třemi roky. V praxi to mimo jiné znamená, že klientům banky bude ČSOB nabízet také pojistky. Na pobočkách jsou vedle sebe jak bankéři, tak pojišťovací specialisté a klienti například mohou získat cenové výhody za to, že čerpají současně obě služby. Obě části byznysu také sdílejí informace o klientech a využívají je k prodeji nových produktů. To také vyžaduje stovky milionů korun investic do sjednocení různých informačních systémů.

Thijs potvrdil, že plné sloučení těchto služeb pod jednu střechu, tak jak tomu bylo u mateřské KBC v Belgii, českou ČSOB teprve čeká. Koupě jiné pojišťovny a začlenění jejich zákazníků do stávajícího byznysu by proces podle něj urychlilo.

"V pojištění v Česku sice rosteme, ale abychom dosáhli u bankopojišťovacícho modelu plné zralosti, tak by mi nevadilo, kdybychom mohli neorganicky zvětšit velikost pojišťovny. To by věci urychlilo," řekl Thijs.

Výkonný ředitel KBC také řekl, že by případná akvizice musela povahou svého byznysu zapadat do strategie ČSOB. Tou je poskytování finančních služeb jednotlivcům, menším firmám a korporacím. A také by musela plnit finanční kritéria, jako jsou návratnost investice a návratnost kapitálu. Thijs neřekl, jak by měla být zaměřená, zda na životní nebo neživotní pojistky.

Záměry KBC ale mohou narážet na fakt, že na českém trhu pojišťovny na prodej nejsou, a jsou-li, tak jen ty malé.   

To uznává i sám Thijs při otázce, co by se k ČSOB nejvíce hodilo. "Líbí se mi leccos, ale nutně to nemusí být na prodej," říká.

V dlouhé frontě na banány

Že na českém trhu velké pojišťovny na prodej nejsou, si myslí i Petr Ložek, vedoucí partner oddělení poradenství ve společnosti PwC. "Jsou součástí evropských pojišťovacích skupin a představují pro ně významný, až klíčový trh. Nemyslím, že by některá z těchto skupin v současné době zvažovala prodej své české entity," říká Ložek. Podle něj by teoreticky mohla být k prodeji některá z malých pojišťoven. "Ty ale mají méně než 1,5 procenta trhu a taková akvizice by nevedla k významnějšímu rozšíření klientského kmene," soudí Ložek z PwC.

Zbývá vám ještě 40 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se