Česko a Čínu propojí zatím jednorázové vlakové spojení. Logistická firma Metrans vypravila z terminálu v Uhříněvsi přímý vlak, který má podle plánu za 16 dní dorazit do čínského města Yiwu, které leží asi 300 kilometrů od Šanghaje a stalo se hlavním přepravním bodem pro nákladní vlaky do Evropy.

Přepravu zboží zhruba za pět milionů dolarů (přes 100 milionů korun) organizuje česká pobočka čínské firmy Yiwu Timex Industrial Investment.

"Zatím je to první jízda, uvidíme, jaký bude zájem dál," uvedl Michael Wei Li pro server iDnes.cz.

Podle Petera Kisse, generálního ředitele přepravní firmy Metrans, která přepravu zajišťuje, poveze čtyřicet vagonů v celkem osmdesáti kontejnerech český křišťál, automobilové součástky nebo pivo. Do Číny pojede vlak přes Polsko, Bělorusko, Rusko a Kazachstán.

Metrans je v Česku trojkou na trhu. Jeho tržby byly v roce 2015 přes šest miliard korun a čistý zisk dosáhl 972 milionů korun. Svoje terminály má firma v Praze-Uhříněvsi a České Třebové.

Firma propojuje pomocí kontejnerových vlaků například německý přístav Hamburk nebo nizozemský přístav Rotterdam, který je největší v Evropě. Pravidelné vlaky provozuje firma sedmkrát týdně.

Největšími konkurenty Metransu jsou v Česku společnosti AWT, kterou od roku 2015 vlastní polské PKP Cargo, a dominantní český přepravce ČD Cargo, který má asi dvě třetiny trhu. Jeho podíl na trhu ale klesá.

Spojení s šestnácti městy

Propojení Číny s Evropou je součástí ambiciózního plánu nazývaného Nová hedvábná stezka, který v roce 2013 představil čínský prezident Si Ťin-pching. Plán předpokládá investice až 100 miliard dolarů do vybudování silnic, železnic, přístavů a další infrastruktury, například produktovodů.

Kromě Prahy je čínský terminál v Yiwu propojený i s dalšími patnácti městy v Evropě. Letos v dubnu vyjel čínským směrem nákladní vlak z Londýna, který přepravoval vitaminy, dětské zboží a léky.

"Železniční doprava poskytuje výbornou alternativu přepravy velkého objemu zboží na dlouhé vzdálenosti," uvedl tehdy Sü-pin Feng, předseda představenstva společnosti Yiwu Timex Industrial Investment.

Železniční spojení je o čtyři pětiny levnější oproti letecké přepravě a o měsíc rychlejší než námořní cestou. Podle oborového serveru Think Railways loni vzrostl počet nákladních vlaků na trase mezi Čínou a Evropou o 109 procent na celkem 1702. A to i přesto, že náklad se z vlaku musí během cesty několikrát překládat kvůli různému rozchodu kolejí v jednotlivých zemích, mění se i lokomotivy a vagony.

Do Česka zatím většina čínského zboží míří tradiční cestou po moři. Vlakové spojení ale pro dopravu součástek využívá například tchajwanský výrobce počítačů Foxconn, který je tak dovážel do své továrny v Pardubicích. V době solárního boomu se také z Číny pomocí vlaků masivně přepravovaly solární panely, protože lodní doprava nebyla dostatečně rychlá.