Půl roku po zákazu segwayů v centru Prahy se pár provozovatelů půjčoven vozítek stále snaží vyrovnat s omezeními. Většině z nich se to nepovedlo a z trhu odešli.

"Většina firem z Asociace Segway ČR zkrachovala, jedná se o ztrátu desítek pracovních míst," doplnil podnikatel a člen výkonného výboru asociace Jan Večeřa.

To potvrzuje i jeden z podnikatelů, který půjčovnu dříve provozoval. "Z dvaceti tří registrovaných půjčoven dnes v Praze zbývá asi pět," řekl pro redakci. Ostatní se rozhodli raději podnikání ukončit nebo přesedlali na jiná vozítka, jakými jsou hojně kritizované elektrokoloběžky, které jsou větší a hůř ovladatelné než segwaye.

Po zákazu balančních vozítek v ulicích Prahy 1, 3, 4, 7 a 8, který platí od loňského roku, chtějí zóny zavést i další městské části. "Rozšíření zóny zákazu o lokality Prahy 2 a Prahy 10 se nyní připravuje. O tomto rozšíření musí nejprve rozhodnout rada města," uvedl mluvčí pražského magistrátu Vít Hofman.

Právě tyto lokality přitom zbývajícím podnikatelům umožňují existovat. Skupinky turistů na segwayích lze dnes potkat například ve Vršovicích, na Smíchově nebo na Vinohradech. 

Dnes na území Prahy provozuje půjčování segwayů pět firem, které mají dohromady sedmdesát vozítek. Podle Jaroslava Endršta z Asociace Segway ČR je ze strany turistů zájem i o projížďky mimo centrum. Vzhledem ke snížení počtu segwayů by však provozovatelé uvítali povolení vjezdu do centra centru alespoň tam, kam smí cyklisté.

Podle náměstka pražské primátorky Petra Dolínka segwayů v Praze ubylo až o 90 procent. Stále ale řeší stížnosti lidí z oblastí, kde jsou vozítka dosud povolená. "Těžko říci, jak moc jsou stížnosti odůvodněné a do jaké míry je to spíš pocitová záležitost. Osobně nejsem zastáncem plošných zákazů, části města si ale o rozšíření zón žádají, magistrát se jím tedy bude zabývat," doplnil Dolínek.

Stížnosti se množí například v parku Ladronka, kde prý segwaye blokují jak chodce, tak například i jezdce na kolečkových bruslích, kteří park využívají. Podle mluvčí pražských strážníků Ireny Seifertové však stížností na segwaye výrazně ubylo. "Problémy a přestupky týkající se samovyvažovacích vozítek jsou ojedinělé," dodala Seifertová.

Podle Asociace Segway ČR přitom nejsou problémem samotná vozítka, ale nezodpovědní průvodci některých firem, kteří nerespektují stanovená pravidla používání segwayů, na prohlídky berou i patnáct až dvacet lidí najednou a blokují a ohrožují dopravu i chodce.

"Spolu s dalšími firmami jsme si stanovili pravidla, která se musí dodržovat. Za tisíce prohlídek, které jsem vedl, jsme nikdy nenajeli do chodce a měli jsme jen dva drobné úrazy. Naši pověst ale pokazily firmy, které berou na projížďky i děti nebo podnapilé lidi. Ti potom jezdí nebezpečně," řekl pro redakci bývalý provozovatel jedné z půjčoven, který si nepřál být jmenován.

Nejedna firma se po zákazu rozhodla s podnikáním skončit. Důvodem byla kromě poklesu poptávky po projížďkách také změna vnímání ze strany veřejnosti. "Dříve se na nás kolemjdoucí usmívali, fandili nám a chtěli si jízdu sami vyzkoušet. Po půlroční mediální masáži o špatnosti segwayů na nás ale lidé začali plivat a útočit," uvedl bývalý provozovatel. 

Částečné útočiště našly segwaye v jiných českých městech. Půjčovny fungují například v Brně, Českém Krumlově nebo Mariánských Lázních. Tato města zatím žádné regulace neplánují.

Karlovy Vary naopak segwaye zakázaly už loni. Tuto problematiku řeší i další evropská města. Zatímco Budapešť, Paříž, Berlín nebo Bratislava vozítka neomezují, ve Velké Británii jim úplně zakázali přístup do veřejných prostor. Na segwayi se tam mohou lidé projíždět pouze na soukromých pozemcích.

Proti zákazu segwayů se na začátku roku ohradila Asociace Segway ČR, soud ale v dubnu její návrh zamítl.

Podle bývalého podnikatele se segwaye do Prahy už nevrátí. Nejlepším řešením by podle něj bylo projížďky nezakazovat, ale zlepšit jejich kontrolu.

"Myslím, že kdyby před dvěma lety město nastavilo podmínky, vymezilo cyklostezky a místa, kam na segwayích můžeme, a podnikání podmínilo licencí, kterou by dostaly jen prověřené půjčovny, mohlo vše dopadnout jinak. Dnes už je na to nejspíš pozdě," uzavřel.