S tím, jak Tesla začala vyrábět první vozy Modelu 3, její akcie zase zamířily vzhůru. Nyní má firma hodnotu jen o málo menší než gigant General Motors. Investor Jan Pravda ze společnosti Pravda Capital v dubnu vsadil na pokles akcií Tesly. Akcie si půjčil a hned je prodal. Vrátit je plánuje příští rok. Věří, že v tu dobu je koupí mnohem levněji. Tomu podle něj napovídá celá řada indikátorů. A současný mírný růst na tom nic nemění. Sám je přitom fanouškem značky.

HN: Proč předpokládáte pokles ceny akcií Tesly?

Nejde o můj úsudek. Jsem obdivovatel Elona Muska i Tesly. Fascinuje mě, co udělal. Ta auta jsou výborná. To ale nesouvisí s tím, že sázíme na pokles ceny. To je spojené výhradně s cenou akcie a chováním firmy vůči kapitálovému trhu. Sledujeme řadu kritérií, která naznačují statisticky pravděpodobný pokles ceny akcie. A u Tesly nám červeně svítí téměř všechno.

HN: Takže věříte doporučení počítače a vlastním úsudkem se neřídíte?

Inspirací je mi kniha o chování lidí od Daniela Kahnemana Myšlení rychlé a pomalé. Ta na datech a experimentech dokumentuje vady lidského mozku při rozhodování. Dělali výzkumy i u analytiků a šéfů fondů. Ukázalo se například, že koupí akcii automobilky, protože mají rádi auta, která vyrábí. Ale už neinvestují do automobilky, která má ukazatele podobné, ale její auto už tolik rádi nemají. Je to chyba na základě dostupné informace. Lidé skočí jako slepice po flusu po té snadné informaci, že se jim to auto líbí nebo že ta firma roste. Tomu se chceme vyhnout. Tesla je extrémním příkladem akcie, kdy investoři mohou podléhat emocím. To auto dobře jezdí, dobře vypadá, není příšerně drahé. Média o nich píší. Je to miláček investorů. Ti pak dělají tu chybu, že se řídí těmito informacemi. Cena akcie je pak taková, jaká je. Je závratná proti ekonomickým ukazatelům.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru