Během loňského roku zvýšily České aerolinie (ČSA) počet pilotů o 27 na celkových 175. Po letech propouštění tak spolu s oživením letecké dopravy i zaváděním nových linek dochází opět k růstu počtu zaměstnanců. Údaje ze zveřejněné výroční zprávy ukazují, že aerolinie nabíraly i v administrativě.

"Zvýšili jsme počet letadel i destinací a kvůli tomu jsme potřebovali nové piloty," vysvětluje mluvčí firmy Dan Šabík. Aerolinie se vrací na řadu dříve opuštěných destinacích nebo otevírají nové. Růst počtu zaměstnanců pokračuje i letos. ČSA přidaly další letadlo a k němu nabraly piloty i letošky. Do administrativy pak přibývali hlavně IT pracovníci.

Celkem na konci loňského roku ve společnosti pracovalo 689 lidí. O deset let dříve to ale bylo 5400. Firma prakticky přežila vlastní bankrot, nyní se jí ale daří. České aerolinie už dva roky v řadě vydělávají. V roce 2015 vykázala zisk 223 milionů, loni o 241 milionů korun. Znát to bude i na odměnách. Letos se navíc zaměstnanci firmy dočkají i 13. platu.

To je zásadní změna proti předchozím letům vysokých ztrát, které navíc zmírňoval prodej majetku. V roce 2014 ČSA prodělaly 631 milionů, o rok dříve dokonce 923. I po dvou letech zisku zůstává v aeroliniích z minulosti nerozdělená ztráta 5,4 miliardy korun.

ČSA těží z toho, že se k růstu vrátila celá letecká doprava a zotavil se i ruský trh, který tvoří velkou část příjmů společnosti. Firmě se také daří lépe využívat svá letadla a vypravuje více letů než v minulosti. Počet cestujících sice loni meziročně vzrostl, stále ale zůstává nižší než v roce 2014, kdy byl ještě ruský trh silný, a méně než poloviční proti rekordnímu roku 2008.

Celkem letadla aerolinií loni přepravila 2,7 milionu cestujících, z toho 84 procent na vlastních linkách, zbytek pro jiné dopravce. Dvě proudová letadla Airbus A319 loni létala i s posádkami ČSA pro Saudia Airlines na Blízkém východě. Vrtulové ATR pak v loni v lednu sloužilo s posádkou na Mauriciu v Indickém oceánu.

Aerolinie se s nástupem hospodářské krize na konci minulého desetiletí dostaly do miliardových ztrát. Krach odvrátila až pomoc státu, který do firmy vložil další peníze a státní Letiště Praha za miliardy korun kupovalo od ČSA nemovitosti, dceřiné firmy i letadla. Aerolinie tak získaly potřebnou hotovost. Zatímco před deseti lety firma vlastnila hangáry na letišti i centrálu vedle hlavních terminálů na pražském letišti Václava Havla, nyní jí zbyly jen nemovitosti v účetní hodnotě devíti milionů korun. Firmu společně vlastní korejské Korean Airlines, největší český letecký dopravce Travel Service a český stát přes společnosti Prisko. Dvouprocentní podíl má také Česká pojišťovna.