Některé značky japonské automobilky Suzuki a amerického Chrysleru ze skupiny Fiat Chrysler byly zřejmě vybaveny nepřípustným zařízením pro obcházení testů emisí, což vede k nepřijatelně vysokým toxickým emisím z těchto aut. Uvedl to v pondělí nizozemský úřad pro silniční dopravu (RDW). O svém poznatku informoval i nizozemské státní zastupitelství a to sdělilo, že případ vyšetří.

Úřad od emisního skandálu německé automobilové skupiny Volkswagen z roku 2015 otestoval automobily 16 výrobců a překračování emisních norem zjistil jen u značky Jeep Grand Cherokee od Chrysleru a vozů Suzuki Vitara. RDW podle agentury Reuters uvedl, že vozy těchto modelů bude dál zkoumat.

Vyšetřování RDW se zaměřovalo na emise oxidů dusíku v naftových vozech a na přídavná zařízení, která mohou při laboratorním testování emisí snižovat jinak vysoce nadlimitní vypouštění těchto látek. Volkswagen předloni v září v USA přiznal, že takový software instaloval po celém světě do zhruba 11 milionů naftových automobilů.

Nadlimitní dusíkaté emise úřad RDW zjistil u naftových vozů většiny zkoumaných výrobců, téměř všichni to ale vysvětlili jako vedlejší účinek softwaru, který chrání motor za určitých situací před poškozením. Jejich vysvětlení úřad uspokojilo, Suzuki a Chrysler však jako jediné firmy dostatečné vysvětlení nepodaly.

Software, který automobilky používají k ochraně naftových motorů, je podle současných zákonů v EU povolený. Úřad ale označil tato zařízení za nepřípustná v případech, kdy se zvýšené emise svými objemy zcela vymykají potřebě chránit motor, uvedla agentura Reuters.

Testované vozy Suzuki Vitara podle úřadu emitovaly po krátké jízdě mnohem více oxidů dusíku, než měly. Firma již předložila způsob nápravy a nyní zve k opravám majitele zhruba 8000 vozů, které jezdí na nizozemských silnicích.

Vozy Jeep Grand Cherokee podle zjištění úřadu emitují zvýšené úrovně emisí po zahřátí motoru. Po Nizozemsku jich ale podle RDW jezdí velmi málo a příslušný model se již nevyrábí. Předložený způsob nápravy zatím úřad neměl možnost posoudit.

RDW uvedl, že nemá pravomoc vyměřovat pokuty a že tento úkol přenechá prokuratuře. Úřad jen bude na obě firmy tlačit, aby nabízely další nápravná řešení a aby vozy, které překračují normy skutečně upravily.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru