Jen chvíli po začátku ekonomické krize začaly vyplouvat na povrch diametrální rozdíly mezi tím, v jakém zisku či ztrátě se nacházejí jednotlivé pobočky nadnárodních mateřských firem.

Ukázalo se, že koncerny umí v rámci svých vnitřních obchodů dobře využít toho, kam přesunout peníze tak, aby nemusely zdaňovat desítky procent zisku, ale aby danily v té zemi, kde je to pro ně nejvýhodnější. A to, i když tam žádná reálná přidaná hodnota jejich výrobků či služeb nevznikla.

Symbolem se stalo Lucembursko, kde danila a daní řada firem za speciální nízké sazby, aniž tu služba či produkt vzniká.

"Začaly se proto vést politické diskuse, nakolik je to morální a etické. Což vyústilo v dohodu mezi členskými zeměmi OECD, která vede k narovnání podmínek. Cílem je zdaňovat zisky férověji a hlavně tam, kde skutečně vznikají," říká vedoucí daňového oddělení kanceláře Vilímková & Dudák Lenka Pól Brožková.

HN: Jak lze dosáhnout toho, aby firmy zdaňovaly své zisky tam, kde vznikají?

Podrobným reportováním mateřské společnosti finančnímu úřadu v zemi svého sídla. Mateřská společnost sesbírá od svých dcer data a předá je finančnímu úřadu ve své zemi. Zpráva bude obsahovat mimo jiné informace o výnosech z transakcí se sdruženými podniky, o výsledku hospodaření před zdaněním, včetně všech mimořádných nákladů a výnosů, o zaplacené dani z příjmu včetně záloh či doměrků daní, o splatné dani z příjmů, také o kumulovaném výsledku hospodaření, hodnotě aktiv či počtech zaměstnanců.

Dobře tak bude vidět na zisky a ztráty v jednotlivých dceřiných firmách podniku. A hlavně: data budou přístupná daňovým úředníkům ve všech zemích, kde firma působí.

Článek pro předplatitele
Ještě na vás čeká 70 % článku. Pokračovat ve čtení můžete jako náš předplatitel.

Vedle přístupu k veškerému on-line obsahu HN můžete mít:

  • Mobilní aplikaci HN
  • Web bez reklam
  • Odemykání obsahu pro přátele
  • On-line archiv od roku 1995
  • a mnoho dalšího...

Máte již předplatné? Přihlaste se.

Přihlásit se

Zajímá vás jen tento článek? Dočtěte si ho za 19 Kč.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru