V širším vedení českých firem je čím dál míň žen. Na druhou stranu, počet generálních ředitelek neustále roste. Dokazuje to analýza společnosti Bisnode, která má informace o vedoucích postech téměř pěti tisíc nejvýznamnějších a největších tuzemských firem.

"Podíl žen ve vrcholovém managementu byl loni na nejnižší úrovni za posledních pět let," uvádí analytička společnosti Bisnode Petra Štěpánová.

"Důležitou příčinou nižšího zastoupení žen ve vedení společností je nerovnost na trhu práce. Ženy mají průměrně o 22,5 procenta nižší mzdy, na vyšších pozicích tento rozdíl ještě narůstá," popisuje možné příčiny nízkého počtu žen ve vedení Jiří Vaněk, mluvčí ministerstva práce a sociálních věcí.

"Zároveň jsou to stále ženy, které častěji odcházejí na rodičovskou dovolenou a pečují o rodinu," dodává.

"Pokles počtu žen na manažerských pozicích souvisí s preferencemi zaměstnavatelů. V Česku je mnoho ambiciózních a schopných žen, přesto se v mužské konkurenci nedokážou pořádně prosadit," vysvětluje Štěpánová z Bisnodu.

Pro ženy byl nejpříznivější rok 2014, kdy jich na řídících místech působilo 30 procent. Loni to bylo necelých 27 procent. Trvalou doménou mužů přitom stále zůstává práce s počítačem. Ve vedení IT firem je nyní jen pět procent manažerek.

Naopak prim hrají ženy v personalistice, kde loni zastávaly tři čtvrtě vrcholových pozic. Na druhém místě je oblast financí, těsně následovaná marketingem. Ve všech třech zmíněných oblastech podíl žen ve vedení roste.

Častější než dřív je také jev, kdy v čele firmy stojí žena. Zatímco v roce 2015 zastávalo funkci generální ředitelky necelých šest procent žen, o rok později se jejich počet přehoupl přes osm procent. V současnosti tak ženy stojí v čele každé dvanácté firmy v Česku.

O práci vysokých manažerek mluvily diskutující u červnového kulatého stolu HN. "Nejde nám o to, plnit kvóty, rozlišujeme podle dovedností a schopností. Na manažerských pozicích máme čtyři ženy, které krásně vyvažují společnost," uvedla Lucie Brešová výkonná manažerka internetového prodejce letenek Kiwi.com.

Podle senior HR manažerky Monety Money Bank Aleny Patrovské je rozdíl v tom, jak si ženy říkají o povýšení. "Muži si o kariérní postup říkají už v začátcích. Při nástupu chtějí vědět, co jim můžeme nabídnout. Ženy si o pozici řeknou, až když cítí, že se k ní dopracovaly. Muži se ozvou už cestou do kopce, je to odlišný přístup," popsala.

Související