Slova jako tlučhuba, trouba nebo žvanil jsou mírnější formy různých nadávek, které se objevují v diskusích na sociálních sítích politických stran a jejich kandidátů do podzimních parlamentních voleb. Aby politici zmírnili často nevybíravou kritiku na svých profilech, shánějí dobrovolníky nebo burcují "armádu členů" k zapojení a vyvažování nadávek pozitivními příspěvky.

Příliš mnoho kritiky může strany před volbami poškodit, přispívá k tomu také existence falešných profilů na Facebooku i na dalších sociálních sítích.

Nejčastějším terčem internetových kritiků jsou sociální demokraté z okolí premiéra Bohuslava Sobotky, uvádí Petr Zavoral, jednatel společnosti Yeseter, která analyzuje sociální sítě. ČSSD už zalarmovala velkou skupinu členů, kteří mají na internetu vytvářet lepší obraz strany. Bývalý volební manažer sociálních demokratů Jan Birke před pár týdny požádal 19 tisíc stranických kolegů, aby se do diskusí zapojili a pomohli.

"Je jich hodně, je to armáda lidí. V tuto chvíli jsou aktivní pouze někteří členové, ale velmi aktivní je i konkurence. My musíme být lepší," řekl tehdy Birke.

Kromě toho se debat na internetu účastní i tiskové oddělení Lidového domu, které případné vulgární příspěvky na Facebooku nechává skrýt.

Podobně se do diskusí zapojují i lidé z centrály hnutí ANO, kde má sociální sítě na starosti marketingový odborník Marek Prchal. Diskutují s těmi, kdo mají o informace zájem a koho si vyhodnotí jako nerozhodnutého voliče. Výjimečné je však ANO v tom, že čas od času domluví Andreji Babišovi osobní setkání s někým z jeho internetových kritiků. Babiš sám říká, že i v jeho případě přibývá lidí, kteří mu nadávají, a je potřeba na to reagovat.

Jiné strany, jako například lidovci a Starostové nebo zelení, hledají dobrovolníky. "Nemusíme za pozitivní reakce na internetu platit," upozornil předseda Starostů Petr Gazdík. Zelení, jak řekl jejich šéf Matěj Stropnický, zase budou vystupovat smířlivěji, aby nevyvolávali naštvané reakce.

Zavoral z Yeseteru se domnívá, že na výsledek nadcházejících voleb může mít značný vliv právě to, jak strany zvládnou vlastní prezentaci na internetu. "Je to velmi významné, opravdu to ovlivňuje tak závažná rozhodnutí, jako jsou volby," prohlašuje expert.

Sociální sítě a internetová diskusní fóra podle něj výrazně promluvily do posledních parlamentních voleb na Slovensku a také do loňských prezidentských voleb ve Spojených státech. Silného vlivu internetu využívá i ruská propaganda. Novináři objevili v Petrohradě firmu, která zaměstnávala k manipulování internetových diskusí studenty. Ti měli chválit prezidenta Vladimira Putina či hanit poměry na Ukrajině.

Na důkazy, že politici v Česku platí lidem za účast v diskusích, Zavoral nenarazil. U prezidentských voleb v roce 2013 ale zaznamenal pozoruhodné příspěvky.

"Na gramatických chybách a způsobu uvažování autorů bylo vidět, že část komentářů psaly tytéž osoby pod různými jmény," popsal.