Stávka zaměstnanců bratislavské továrny německé automobilky Volkswagen po šesti dnech skončila. Odbory a vedení největšího soukromého zaměstnavatele na Slovensku se dohodly na nové kolektivní smlouvě včetně zvyšování platů pracovníků celkově o zhruba 14 procent během půldruhého roku. Součástí dohody je ukončení stávky a obnovení výroby od pondělí. Uzavření dohody potvrdila firma i odbory.

Největší stávka zaměstnanců v soukromé firmě v novodobých dějinách Slovenska a první ve 26leté historii slovenského Volkswagenu ochromila produkci sportovně-užitkových vozidel, například vozů Volkswagen Touareg a Audi Q7. V omezeném režimu se firmě podařilo udržet výrobu malých vozů. Za běžného provozu z linek sjede přes tisíc automobilů denně.

Podle nové kolektivní smlouvy tarifní platy zaměstnanců slovenské divize Volkswagen stoupnou zpětně od června o 4,7 procenta, stejnou měrou od ledna příštího roku a následně od listopadu o dalších 4,1 procenta. Zároveň vzrostou nástupní platy a firma všem více než 12 tisícům zaměstnanců vyplatí jednorázový příspěvek 500 eur (cca 13 150 korun). Kolektivní smlouva počítá i s dalšími výhodami pro pracovníky, včetně dodatečného jednoho dne dovolené.

Volkswagen Slovakia

VW přišel na Slovensko v roce 1991, kdy vláda prodala Bratislavské automobilové závody, začalo se výrobou VW Passat.

234,1 milionu eur

byl hrubý zisk závodu za rok 2016. Tedy přibližně 19 tisíc eur na jednoho zaměstnance.

388 687 vozů

vyrobil Volkswagen Slovakia za loňský rok.

12 300 zaměstnanců

pracuje ve slovenském Volkswagenu.

"Všechny body, které jsme v podstatě chtěli, máme uzavřeny. Chtěl bych poděkovat všem, kteří se zúčastnili stávky a podporovali ji. Bez jejich úsilí bychom tohoto úspěchu nedosáhli," řekl ve videu na sociální síti předák odborů a hlavní tvář stávky Zoroslav Smolinský. Dodal, že kolektivní smlouva bude platná do konce srpna 2019.

Odbory původně požadovaly jednorázové 16procentní zvýšení mezd, zatímco firma před stávkou nabízela nárůst platů ve dvou termínech dohromady o asi 8,5 procenta a také nižší hodnotu jednorázového bonusu, než se obě strany nakonec dohodly.

Průměrný měsíční plat zaměstnanců Volkswagenu na Slovensku včetně bonusů, příplatků a odměn, ale bez výdělku managementu dosahuje 1804 eur (zhruba 47 440 korun), tedy asi dvojnásobku průměrné mzdy v zemi. Podle vedení slovenské divize automobilky v regionu střední Evropy jsou nejvyšší platy v rámci koncernu právě na Slovensku.

Odbory ve slovenském Volkswagenu vyhlásily stávku v době, kdy nezaměstnanost na Slovensku klesla na historické minimum 7,35 procenta. Firmy v pětimilionové zemi pod Tatrami si již delší dobu stěžují na nedostatek kvalifikované pracovní síly a zaměstnávají nejvíce cizinců od globální krize. Také bratislavská továrna Volkswagenu si pomohla angažováním 550 pracovníků ze sesterského závodu Audi Hungaria v maďarském Györu.

Slovensko je v přepočtu na obyvatele největším výrobcem automobilů na světě. Bratislavská továrna Volkswagenu je z hlediska produkce největší ze tří závodů automobilek, které montují vozidla na Slovensku. Pozice automobilového průmyslu ve slovenské ekonomice ještě posílí, když se ke stávajícím továrnám automobilek Volkswagen, Kia Motors a PSA přidá závod britské automobilky Jaguar Land Rover, která staví továrnu u Nitry na jihu země.