Švédský řetězec s nábytkem Ikea bude snižovat množství vyhozeného jídla ve svých restauracích. Již loni spustil iniciativu s názvem Food is Precious (Jídlo je vzácné), jejímž cílem je snížit do konce fiskálního roku 2020 plýtvání jídlem ve vlastních potravinářských provozech o 50 procent.

Do svých restaurací pro zákazníky zavádí systém, který měří množství jídla, jež přijde nazmar. Zároveň zjišťuje jeho zdroje, tedy kde se při výrobě pokrmů nejvíce plýtvá. Systém tak umožňuje pracovníkům Ikey nacházet řešení, jak plýtvání jídlem zamezit.

Až dosud zavedlo celosvětově 20 procent obchodních domů Ikea toto řešení, jehož výsledkem je 176 000 ušetřených porcí jídla. Jedním z těchto obchodních domů je i Ikea Praha Černý Most. „První výsledky iniciativy Food is Precious jsou velmi povzbudivé. Díky aktivní účasti zaměstnanců a systému měření objemu odpadu jsme už nyní, po několika měsících, svědky až 30procentního snížení množství vyplýtvaného jídla. Vývoj pečlivě sleduji a doufám, že může být výzvou pro ostatní, aby také začali uvažovat o jídle jako o cenném bohatství,“ říká Michael La Cour, ředitel Ikea Food Services AB. 

Objem potravinářského odpadu se tak doposud snížil o 79 200 kilogramů, což odpovídá uspořeným 341 000 kilům oxidu uhličitého v atmosféře. Systém sledování vzniku odpadů Ikea spouští postupně už od prosince 2016.  
Řetězec zavádí například v potravinářských provozech chytré váhy, které měří, kolik jídla se vyhodí v restauracích a kuchyních, bistrech a odděleních švédských specialit.

Spolupracovníci řetězce pomocí vah zjišťují hmotnost potravinářského odpadu a zaznamenávají, co se vyhazuje a proč. Součástí systému je dotyková obrazovka spojená s plošinovou váhou, na níž stojí nádoba na odpad, aby se množství potravinářského odpadu dalo zjistit a přijít na to, jak plýtvání omezit.

Každoročně si jídlo v Ikee objedná 650 milionů hostů téměř ve 400 obchodních domech na 48 trzích. Oproti předcházejícímu roku vzrostl ve finančním roce 2016 celkový obrat Ikea Food téměř o 8 procent a dosáhl celkem 2 miliard eur (52 miliard korun). 

Průzkum provedený při zavádění systému mezi spolupracovníky ukázal, že více než 70 procent zaměstnanců, kteří pracují s potravinami, naplňuje iniciativa hrdostí a polovina z nich podniká opatření proti plýtvání potravinami i u sebe doma. 

„V České republice jsme zavedli opatření proti plýtvání potravinami v obchodním domě Ikea Černý Most. Ikea je společnost, které záleží na lidech a naší planetě, a chceme jít cestou zodpovědného podnikání. Neustále proto pracujeme na tom, aby množství odpadu z jídla bylo co nejnižší. Zavedení této iniciativy je jedním z dalších kroků, který nám pomůže identifikovat oblasti, kde se dá množství tohoto odpadu ještě více snížit,“ uvádí Gergely Miskolczi, manažer Ikea Food Česká republika, Maďarsko a Slovensko.

„Začátkem roku 2018 plánujeme program zavést i do zbývajících tří obchodních domů Ikea v České republice,“ doplňuje Gergely Miskolczi. 

Kromě boje s plýtváním jídlem Ikea letos v květnu obdržela i Cenu za reporting podle cílů SDGs. V takzvaných reportech firmy veřejně oznamují, čeho se jim v udržitelnosti podařilo dosáhnout a na čem ještě chtějí zapracovat. 

Ikea také investuje do nizozemské společnosti Morssinkhof Rymoplast, která se zabývá recyklací plastu. Švédská nábytkářská společnost se tak chce přiblížit svému závazku, že do roku 2020 bude na výrobu plastových produktů používat 100 procent recyklovaných a recyklovatelných materiálů.

Koupě 15procentního podílu ve firmě Morssinkhof Rymoplast je součástí strategického plánu společnosti Ikea, která se snaží investovat do inovativních technologií a společností podporujících udržitelný rozvoj. Na tento účel vyčlenila tři miliardy eur (v přepočtu 79 miliard korun).