Uchazeče o práci může do firmy nalákat také její kultura. V každé společnosti bývá jedinečná a ovlivňuje také to, jestli lidé ve firmě zůstanou. Společnosti ze stejného odvětví lidem nabízejí podobné mzdy a benefity. Uchazeči se proto rozhodují podle atmosféry ve firmě. S tím, jak noví lidé přicházejí a jak se mění situace na trhu, se mění i kultura uvnitř firem.

Vzdělávací společnost International Study Programs začala svoji firemní kulturu měnit před dvěma lety. Pražská pobočka této mezinárodní firmy tehdy nabrala 25 nových zaměstnanců, většinu z nich tvořili studenti a čerství absolventi. Firma s ročním obratem 330 milionů korun se jim musela přizpůsobit.

"Noví kolegové přinesli svůj pohled na svět, dobrý náboj, ale i specifika mileniálů, tedy první generace vyrůstající ve světě on-line technologií. Jsou na nich závislí, je pro ně důležité vyvažování soukromého a pracovního života. Požadují také volnější pracovní prostředí. Pracují jinak a my jsme na to museli reagovat," vysvětluje jeden ze dvou ředitelů tuzemské pobočky Tomáš Chalupník. V té pracuje 70 lidí 14 národností s věkovým průměrem 30 let.

Mladí lidé chtějí míň zodpovědnosti

Firma organizuje mezinárodní vzdělávací programy pro studenty univerzit a účastníky manažerských kurzů. Zaměstnanci cestují za klienty po celém světě, někdy i pětkrát za rok, vždy na 14 dní. "Mladí lidé už nechtějí tolik cestovat, a když už cestují, tak na kratší dobu. Kromě práce mají i jiné zájmy a to musíme respektovat," říká Chalupník, který je finančním ředitelem firmy.

Firemní kultura

Hned po nástupu dostávají noví manažeři na starost projekty třeba za několik milionů korun. "Musí se s tou zodpovědností umět popasovat, a ne každému to vyhovuje. Několik zaměstnanců od nás odešlo do státní správy. Nevyhovovala jim asi velká zodpovědnost a náročné cestování," míní ředitel.

Pravidla omezená na míru mileniálům

Během posledních dvou let zavedla společnost pro své lidi práci z domova, flexibilní pracovní dobu a výrazně zjednodušila vnitřní pravidla. "Dokonce jsem chtěl nařídit, že pokud chceme přidat nějaké nové pravidlo, dvě starší zrušíme. Zatím to ale neprošlo," usmívá se Chalupník.

Spokojenost zaměstnanců začal ověřovat interními dotazníky. Zapojuje se do nich více než 85 procent pracovníků. S výsledky je šéf spokojený, dodává ale, že je třeba firemní kulturu neustále rozvíjet. Z každého průzkumu vybere několik věcí, na kterých začne víc pracovat.

V jednom z průzkumů si zaměstnanci stěžovali na nedostatečnou komunikaci uvnitř firmy. "Měli pocit, že se k nim nedostávají všechny podstatné informace. Jen 53 procent lidí uvedlo, že mohou mluvit beze strachu z negativních následků," říká.

Proto Chalupník zavedl mimo jiné pravidelné schůzky manažerů se zaměstnanci, kde se může každý na cokoliv zeptat. Setkání se koná jednou za dva měsíce a účastní se ho více než polovina pracovníků. "Chci firmu co nejvíc otevřít, zbavit zaměstnance zábran a obav z otevřené komunikace. To se nám může podařit jenom neustálou prací s lidmi a s kulturou," dodává šéf.

Část zaměstnanců se například podle jednoho z dotazníků domnívala, že vedení firmy se nechová ke všem stejně. "Někteří lidé měli pocit, že všichni nejsou stejně vytížení, že přidělování projektů není úplně transparentní a že vedení nedostatečně jedná v případech, když někdo podává slabší výkon. To se teď snažíme zlepšit," přibližuje Chalupník.

Bude se řešit stárnutí zaměstnanců

Firma se bude vyvíjet s tím, jak zaměstnanci stárnou. Několik žen brzy odejde na mateřskou dovolenou. Za několik let se proto bude řešit, jak je znovu zapojit do firmy, kde je potřeba hodně cestovat. "Před rokem jsme měli pět dětí, na konci tohoto roku jich bude 25, a to ještě nevíme o všech," směje se Chalupník. Obdobný problém je u mužů, kteří po založení rodiny také nechtějí trávit moc času na cestách.

Podle finančního ředitele jsou ženy vracející se z mateřských dovolených skvělé zaměstnankyně. "Jsou loajální, neřeší maličkosti. Jsou také daleko víc efektivní, protože musí děti včas vyzvednout ze školky," míní Chalupník, který uvažuje o zřízení firemní školky. Tím by pomohl svým zaměstnankyním ke dřívějšímu návratu do práce.

jarvis_593ada5d498e9b936bb72601.jpeg
Spolu ve firmě: V prostorách International Study Programs pracují lidé 14 národností.
Foto: International Study Programs
jarvis_593ada5e498e9b936bb72605.jpeg
Spolu ve firmě: V prostorách International Study Programs pracují lidé 14 národností.
Foto: International Study Programs

Firemní kultura