Skupina Lagardere Travel Retail chystá v Česku další expanzi kaváren Costa Coffee. Pro ně je v tuzemsku takzvaným master franšízantem. K nynějším devětatřiceti kavárnám přibudou brzy další tři v Ústí nad Labem, Českých Budějovicích a v Praze.

"Do konce příštího roku budeme chtít být se značkou přítomni ve všech krajských městech," říká výkonný ředitel Lagardere Travel Retailu pro Českou republiku Richard Procházka. V tuto chvíli jsou kavárny Costa v polovině ze čtrnácti krajů v zemi. Vstupní náklady na otevření jedné kavárny činí přibližně 4,5 milionu korun.

Costa Coffee do Česka vstoupilo v roce 2008, když francouzský Lagardere získal licenci pro tento trh od jejího majitele, britské skupiny Whitbread. Značka se snaží necílit na konkrétní typy zákazníků, ale chce být pro každého. "Třetina všech káv servírovaných v našich kavárnách je takzvaně do ruky jako káva s sebou a toto číslo dál poroste," poznamenává Procházka. I proto firma investuje také do speciálních automatů Costa Express, kterých je v Česku už na čtyři desítky. Významnému rozšíření pomohla spolupráce se sítí čerpacích stanic Shell. Tam jsou Costa Express přítomny na všech dálničních benzinkách Shellu v Česku.

Tržby skupiny Lagardere Travel Retail dosáhly v roce 2016 přes 4,3 miliardy korun. Samotný koncept Costa Coffee pak přinesl společnosti tržby přes 300 milionů korun. Oproti roku 2015 vzrostly o víc než 10 procent. Firma uvádí, že měsíčně navštíví její kavárny více než 380 tisíc zákazníků, kteří vypijí více než 255 tisíc šálků kávy. "Všechny kavárny jsou naše, provozujeme je sami. Automaty pak provozujeme s obchodníkem v místě a dělíme se o obrat," uvádí Procházka.

Společnost Lagardere Travel Retail je franšízantem i franšízorem, to znamená, že některé koncepty přejímá od majitelů a jiné značky sama poskytuje prostřednictvím licencí dalším společnostem. V Česku stojí například za vlastní sítí trafik Relay. Naopak pro Česko si licencuje značku pekařství Paul, provozuje Burger King na Letišti Praha či stojí za některými pobočkami Ugo.

V duty free zónách na letištích pak Lagardere Travel Retail zastupuje luxusní značky Burberry, Zegna či Salvatore Ferragamo a další. "Máme chuť rozvíjet další značky. Jak v segmentu gastronomie, tak segmentu maloobchodu. Klíčové jsou pro nás dopravní uzly jako letiště, metro, autobusová a vlaková nádraží. Jedna z posledních akvizic v tomto směru byla stanice metra Nádraží Veleslavín, kde jsme ve výběrovém řízení získali kontrakt na obsazení infrastruktury celé stanice, kontinuálně soutěžíme nové prostory na Letišti Václava Havla," popisuje Procházka.

Ve stejném roce jako Costa Coffee do Česka vstoupil také známý americký kavárenský řetězec Starbucks. Ten je v tuzemsku zastoupen na třech desítkách míst v Praze, Brně a v Ostravě. Značku v Česku rozvíjí společnost AmRest, která se stará i o fastfoody KFC či Burger King. Mezi další rozšířené koncepty s nabídkou kávy patří například německé Tchibo nebo česká síť CrossCafé.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru