Celkem 29 procent firem používá počítače a mobily starší než pět let a jen část společností uvažuje o nákupu nového vybavení. Výpočetní technika českých firem tak patří k nejstarším v Evropě. Vyplývá to z mezinárodního průzkumu společnosti Microsoft, který proběhl mezi třinácti tisíci menšími a středními podniky z dvaceti zemí Evropské unie. 

Dokonce každá druhá firma v Česku uznává, že málo investuje do IT technologií, jen 26 procent z oslovených však plánuje, že bude modernizovat. A jen 14 procent českých firem, což je nejméně v Evropě, se rozhoduje o svých investicích do technologií na základě pravidelné analýzy potřeb společnosti. Naproti tomu 38 procent firem uvedlo, že se o technologiích rozhoduje podle toho, jaká zařízení používají zaměstnanci doma.

Lidský mozek je cenný, rutinu zvládnou stroje

Do IT se investuje málo i přesto, že 82 procent firem tvrdí, že jim IT technologie šetří čas. "Konkrétně já si to spočítal, a zjistil jsem, že ušetřím hodinu času denně," říká Zdeněk Petrů z firmy Ekotech Koncept, která se snaží moderní IT technologie využívat maximálně. Jejich tablety a telefony jsou nanejvýš rok až dva staré. Každý rok také investují 7 procent z provozního zisku do obnovy moderní techniky.

"Každý ve firmě se podíváme sami na sebe a řekneme si, co by mohly dělat technologie za mne. A to jim svěříme. Vždyť přece automatické činnosti nemusí dělat to nejcennější, co ve firmě máme, tedy lidský mozek, ale dokáže to stroj," popisuje Petrů. "Ještě před dvěma lety jsem si třeba neuměl představit, že by se z účetního stal ekonom. Stalo se. Účetnictví zaúčtovává stroj a ekonom vidí a vyhodnocuje, co z těch čísel plyne, a podle toho pak směrujeme své plány," vysvětluje.

Stáří počítačů ve firmách
Zdroj: Microsoft

Takto ovšem uvažuje jen menšina malých a středních podnikatelů v Česku. Pouze ve čtyřech procentech firem jsou počítače a mobily mladší než jeden rok. A celých dvanáct procent firem přiznává, že vlastně neví, kdy naposledy modernizovaly IT. Což také značí, jakou váhu firma moderním technologiím přikládá.

"Životnost počítače u nás je šest let, což je horší než zastaralý vozový park. V IT zaostáváme za průměrem Evropy. Takto staré počítače má jen 18 procent firem z ostatních zemí," říká Ondřej Novodvorský, ředitel pro malé a střední firmy Microsoftu pro Česko a Slovensko. "V čase, kdy každá úspěšná firma musí být ze své podstaty digitální, je to alarmující," dodává.

Digitalizace rovná se vyhodit papír

A zajímavé jsou i další údaje plynoucí z výzkumu. Pro čtyři české firmy z deseti znamená digitální transformace především přechod z papíru na digitální formy práce. Téměř polovina - 46 procent respondentů - si pod digitální transformací představí automatizaci základních oblastí - tedy procesu řízení vztahů se zákazníky, aplikací či služeb pro finance, účetnictví a sledování skladových zásob či nástroje pro analýzu obchodních a tržních dat. To je na úrovni evropského průměru.

Jeden z mála pozitivních trendů, co se týče využívání IT ve firmách, je fakt, že 77 procent českých firem využívá nějaké cloudové služby. "Jistota, že se kdykoliv dostanu k čemukoliv, co je pro firmu či zákazníka důležité, je klíčová. Už nevisím na jednom šanonu s papíry, který jsem náhodou zapomněl v práci," vysvětluje důvod přechodu od vlastních serverů ke cloudovým úložištím Zdeněk Petrů.

Firma RedCrocs, která se zabývá přidanou hodnotou nakupování, dokonce dává zaměstnancům jeden den v měsíci na to, aby se seznámili s novými trendy. "Svět moderních IT se vyvíjí strašně rychle dopředu a my chceme, aby s tím naši lidé drželi krok," popisuje její ředitel Roman Cabálek.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru