Máme jedno společné," říkává v Česku Blixa Bargeld, "naším domovem byl stát, který už neexistuje." Poukazuje tím jak na Československo, tak na Západní Berlín, z jehož ducha vznikla koncem roku 1979 jeho skupina Einstürzende Neubauten (Hroutící se novostavby), která zítra vystoupí v pražském Foru Karlín.

Punkového ducha posunula k industriálnímu vyjádření. V 80. letech jednala nejsurověji a nejdivočeji. I po přiblížení se k šansonu a postrocku však Neubauten měli na pódiu "estetiku smetiště a staveniště" − traverzy, pružiny, plechy i nástroje vlastní konstrukce. Zároveň uspěli v nezávislých hitparádách, dobyli Japonsko i USA. To vše nejpozději od alba Tabula rasa z roku 1993.

Kapele pomohla upevnit pozici její sehranost, nápaditost i fyzické nasazení: při všem bušení a obrábění působí Neubauten na scéně jako skupina kovářů Héfaistů doprovázejících lehce aristokratického a vzdělaného Bargelda. "Hrál jsem šachy s Leninem v curyšské Spiegelgasse" − to je jeden z jeho typických textových přesahů, pochází z písně o vzniku dadaistického hnutí v Cabaretu Voltaire, kam Lenin podle legendy také chodíval.

Kdo staví budovy

◼ Einstürzende Neubauten do Česka už podruhé přiváží pozoruhodný organizátor: Prague Music Performance (PMP), který plynule přechází mezi výjimečnými událostmi ze světů klasiky i autorského postpopu.

◼ PMP už v tuzemsku uvedl filmové přednášky a workshopy klavírního virtuosa Alfreda Brendela, ale také kapely Thurstona Moora z někdejších Sonic Youth a Adriana Belewa z King Crimson.

◼ Na 28. srpna chystá PMP společné vystoupení divokých postpunkových společenských kritiků Pere Ubu a elitního soudobého violisty Gartha Knoxe.

Skupina Einstürzende Neubauten má v Česku dost specifickou koncertní historii. Přijela sem poprvé už za komunismu, v září roku 1987, kdy měla koncertovat v plzeňském amfiteátru Lochotín: "mírová" akce ji ovšem nešťastně kombinovala s popem Michala Davida.

Když publikum zjistilo, že Neubauten nevystoupí, protože policie je deportovala zpět na hranice, Michal David to odnesl bouří nevole včetně metaných rajčat.

Od roku 1991 pak Neubauten v tuzemsku vystupovali opakovaně. Naposledy v Praze představili projekt Lament: výjimečně celistvý, koncepční program věnovaný stému výročí začátku první světové války.

Bargeld jako vůdčí autor tu silně kombinuje to, co je pro kapelu typické: radikálnost a surovost, kritiku společnosti a nadhled vzdělance. Zhudebnil třeba telegramy německého císaře a ruské carevny − s poznámkou, že dnešní korespondenci Angely Merkelové a Vladimira Putina možná také jednou zpracují umělci.

Současné turné Greatest Hits doprovází vydání stejnojmenného výběru: v tom zažitém, nepatřičně popovém názvu desky je pochopitelně kus ironie.

Koncertní program, který otevíral novou velkolepou budovu hamburské Labské filharmonie, ovšem skutečně přináší průřez repertoárem jdoucím nazpět až k roku 1989 a k titulní skladbě alba Haus der Lüge (Dům lži). Tu Neubauten nyní nově namixovali: přidali trombon a smyčce, což si před 28 lety nemohli dovolit.