Italsko-americká automobilka Fiat Chrysler Automobiles plánuje ve Spojených státech provést softwarovou úpravu u 104 000 naftových vozů, kterých se týká obvinění z manipulace s emisemi. Automobilka v pátek oznámila, že plány na tuto úpravu předložila ke schválení americkým regulačním úřadům.

Americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) v lednu Fiat Chrysler obvinila z používání softwaru, který podle ní u 104 000 naftových aut Jeep Grand Cherokee a Ram 1500 umožnil obejít normy pro emise oxidů dusíku. Upozornila, že automobilka by mohla dostat pokutu až 4,6 miliardy dolarů (téměř 110 miliard korun). Firma nicméně prohlašovala, že její naftové vozy jsou zcela v souladu s emisními předpisy.

Zdroje agentury Reuters ve čtvrtek uvedly, že americké ministerstvo spravedlnosti hodlá na Fiat Chrysler podat civilní žalobu, pokud se tuto záležitost nepodaří vyřešit dohodou.

Plánovanou softwarovou úpravou chce Fiat Chrysler vyřešit neshody s americkými regulátory. Automobilka nepředpokládá, že by úprava měla dopad na výkon či spotřebu vozů. Doufá, že navrhovaná úprava přispěje "k rychlému vyřešení" jednání s americkým ministerstvem spravedlnosti a dalšími vládními úřady.

Skupina Fiat Chrysler čelí emisím problémům rovněž v Evropě. Na nesrovnalosti kolem emisí jejích naftových vozů již loni poukázalo Německo. Letos v březnu začala firmu kvůli emisím vyšetřovat francouzská prokuratura.

Evropská komise tento týden zahájila řízení s Itálií, protože země podle ní nereagovala na obvinění, že automobilka Fiat Chrysler podvádí při testování emisí svých vozů. Itálie by v důsledku tohoto řízení mohla skončit před soudem, upozorňuje agentura Reuters.

Automobilové emise se dostaly do centra pozornosti v září 2015, kdy německý Volkswagen v reakci na obvinění ze strany amerických úřadů přiznal, že zhruba do 11 milionů naftových aut po celém světě nainstaloval software umožňující manipulovat s testy emisí oxidů dusíku. Skandál se týká i zhruba 1,2 milionu vozů Škoda Auto.

Ve Spojených státech emisní skandál Volkswagenu zahrnuje skoro 600 000 aut. Volkswagen v rámci lednové dohody s americkým ministerstvem spravedlnosti souhlasil se zaplacením 4,3 miliardy dolarů. Celkové náklady Volkswagenu na řešení skandálu v USA by se však podle agentury Reuters mohly vyšplhat až na 25 miliard dolarů. Automobilka navíc čelí vyšetřování a žalobám také v dalších zemích.