Sociální sítě jsou pro firmy čím dál důležitějším reklamním kanálem a náklady na digitální marketing již překračují ty na tradiční tištěná média. Společnosti však musí vnímat každou sociální síť zvlášť a podle toho s ní pracovat. Forum Karlín v pátek hostí třetí ročník konference Engage Prague. Profesionálové z oblasti digitálního marketingu a využití sociálních médií zde diskutují o budoucnosti tohoto stále rostoucího oboru.

Jedním z témat konference bylo to, jak sociální média mění svět, nejen v byznysu, ale také z pohledu politiky či neziskových organizací. Mezi hosty byli poradci a správci účtů na sociálních sítích institucí jako Greenpeace, WWF nebo spolupracovníci Hillary Clintonové či Baracka Obamy.

Jan Řežáb, zakladatel společnosti Socialbakers, která Engage organizuje, upozornil ve své úvodní řeči na některé trendy ve vývoji sociálních médií. "Náklady na digitální reklamu už předčily náklady na tištěná média. Facebook, lídr trhu, a jeho další společnosti zaznamenaly loni 35 miliard dolarů komerčních příjmů, letos to bude přes 40 miliard," uvádí Řežáb.

Podle řady odhadů v roce 2018 objem investic do reklamy na sociálních sítích celkem překročí 100 miliard dolarů. Už čtyři platformy mají víc než miliardu uživatelů (Facebook, Messenger, YouTube, WhatsApp). WeChat, Instagram a LinkedIn to brzy čeká.

Pro firmy je ale podle Řežába důležité vnímat všechny sítě individuálně. Mít různý přístup k Facebooku, Instagramu, Twitteru a dalším. Pozorovatelným trendem je podle Řežába to, že Facebook lidé využívají jako zdroj zpráv a Instagram vyniká jako inspirace a místo pro prezentaci celebrit. "Každopádně se pomalu mění přemýšlení lidí v marketingu v duchu social first," poznamenává.

Co mají sociální sítě společné, je to, že budou chtít vydělávat i jinak než skrze reklamu - stanou se prostředníkem pro platby za různé služby. "Uber a služby tohoto typu mohou být dobrým příkladem," zamýšlí se šéf firmy, která se dříve zaměřovala na analýzy sociálních sítí a nyní se stále víc profiluje jako poradenská firma, jež se před nedávnem začala více soustřeďovat i na predikce a monitoring trendů oboru. Podle marketingového ředitele společnosti Baťa Thomase Bati se to ovšem nestane tak rychle. "Firmy investují do vlastních prodejních kanálů a ty budou preferovat," uvedl dědic obuvnického impéria.

Jedním z hlavních řečníků dopoledního programu byl Pete Blackshaw z potravinářského koncernu Nestlé. Podle něj je pro firmy důležité být tam, kde se posouvá vývoj oboru, a spolupracovat s lídry. Proto firma založila malé inovační centrum v Silicon Valley. "S Amazonem jsme spustili hlasovou automatizaci, když při vaření pomocí hlasového ovládání získáváte informace k receptům a podobně," dává další příklad Blackshaw.

V průběhu dne vystoupili zástupci firem jako PepsiCo, Pfizer a řady institucí.

Elianne Ramosová, Američanka se silným vlivem v komunitě latinoameričanů spolupracovala na prezidentské kampani Hillary Clintonové. Začala svou prezentaci slidem s nápisem "Sorry". Publikum rychle pochopilo, že jde o narážku na prohru Clintonové ve volbách.

"Musíme mít na paměti, že nástrojem revoluce už není AK47 nebo mačeta, ale twitter a facebook," uvedla Ramosová. "Musíme být hodně opatrní před fake news, trollingem. V tom jsou sociální média velmi zranitelná," dodala členka výkonného výboru Women Leaders of Americas.

Vesselin Popov z University of Cambridge zaujal představením svého výzkumu o korelaci inteligence a některých postů či liků, které lidi na sociálních sítích sdílejí. Z jeho analýzy tak například vyplývá, že inteligentní lidé se hlásí ke knize a filmu Kmotr nebo hudbě Wolfganga Amadea Mozarta. Lidé s nižším IQ pak ke značkám jako Sephora nebo Harley Davidson.