Španělští taxikáři si stěžují na službu Uber a nyní dosáhli částečného úspěchu. Hlavní poradce evropského soudu Maciej Szpunar bere americké společnosti hlavní argument v probíhajících sporech. Tvrdí, že podle jeho analýzy je Uber dopravní firma, a nikoliv technologická.

Tento drobný rozdíl je velmi důležitý. Jako technologická firma - tedy taková, která jen zprostředkovává kontakt řidiče a zákazníka - může Uber snadno nabízet službu přes svou nizozemskou společnost. Podle evropského práva pak v rámci zemí EU může zcela ignorovat hranice. To ale neplatí pro dopravní společnost. Ta si, pokud to jednotlivé země vyžadují, musí obstarat potřebné licence pro svou činnost a dodržovat případná pravidla.

Základem právního rozboru je to, že řidiči Uberu jsou na této platformě zcela závislí a bez ní by nedokázali fungovat. Jiná situace by panovala, pokud by Uber pouze zprostředkovával profesionální řidiče taxi, kteří by jezdili i pro jiné služby. Uber tak není zprostředkovatelská služba, protože nabízí dopravní systém jako celek.

Názor generálního advokáta soudu EU Szpunara není závazný, rozsudek se jím ale obvykle řídí. Ten může otevřít kolo dalších sporu v dalších zemích unie. Jednoduché to ale nebude. Uber trvá na tom, že pouze spojuje zákazníky, kteří chtějí někam jet, a řidiče, kterou jsou ochotni tímto směrem jet, a jde tak vlastně o spolujízdu či sdílení auta, nikoliv o taxislužbu. Spory se dlouhodobě táhnou i o samotném termínu taxislužba. Ta je dlouhodobě výrazně regulovaná, protože náhodní cestující vstupovali do neznámých vozidel a úřady se snažily regulovat cenu, znalosti řidiče i kvalitu služby. V současné době, kdy může zákazník ve svém telefonu vidět profil řidiče i údaje o ceně, ztrácí řada těchto omezení smysl.

Soud EU bude rozhodovat na základně podnětu obchodního soudu v Barceloně, který se zabývá žalobou oborové organizace řidičů taxislužeb v tomto španělském městě. Těm vadí nekalá soutěž, které se má španělská pobočka Uberu dopouštět. Proti profesionálním řidičům s licencemi stojí amatérští řidiči bez potřebných povolení.

Společnost Uber své služby měnit nehodlá a chce bojovat za upravení podle ní zastaralých zákonů. V Česku své služby nabízí v Praze a Brně, v prvním městě dochází k pravidelným protestům řidičů taxi, v druhém tamní krajský soud službu předběžně zakázal.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru