Akcie provozovatele sociální sítě Snapchat ve středu v rámci mimoburzovních obchodů propadly téměř o čtvrtinu. Firma Snap v rámci prvních čtvrtletních výsledků od vstupu na burzu ukázala zpomalující růst počtu uživatelů i tržeb, a nedokázala tak dostát očekávání analytiků.

Cena akcií propadla zhruba o 23 procent, čímž umazala asi šest miliard dolarů z hodnoty firmy. Akcie se nyní obchodují zhruba za 17,7 dolaru, a jejich hodnota se tak začíná blížit upisovací ceně 17 dolarů, se kterou titul na burze začínal. 

"Skutečnost, že nedokázali dostát očekáváním, natož je překonat, je zklamáním," komentoval analytik firmy BTIG Richard Greenfield s tím, že investoři doufali, že sociální síť dokáže překvapit.

Propad po prvních výsledcích na burze ale zažily i Facebook a Twitter. Akcie Facebooku po prvním kvartálu klesly o 11 procent, a Twitter tehdy propadl dokonce o 24 procent. Pro obě firmy se dodnes jedná o největší jednodenní pokles.

Na Instagram Snapchat nestačil

Počet denně aktivních uživatelů Snapchatu vyrostl v prvním čtvrtletí o 36 procent na 166 milionů dolarů. O kvartál předtím však počet uživatelů rostl o 47,7 procenta, a tři měsíce dříve dokonce o 62,8 procenta. 

Konkurenční Facebook síti tvrdě konkuruje a řadu funkcí podobných Snapchatu zařadil do svých aplikací, jako je komunikační WhatsApp či "obrázková" síť Instagram. V dubnu firma Marka Zuckerberga oznámila, že jen funkci Instagram Stories už denně používá 200 milionů lidí, tedy více, než kolik uživatelů má celý Snapchat.

Právě do Facebooku si zakladatel a šéf Snapu Evan Spiegel při hovoru s investory rýpnul. "Když chcete být kreativní společností, musíte si zvyknout a užívat si, že vás ostatní budou kopírovat, pokud se vám daří dělat skvělé věci," prohlašoval mladý zakladatel, který musel po představení výsledků čelit řadě otázek na firemní strategii a další rozvoj společnosti.

Příjmy hlavně z reklamy 

Tržby sice výrazně poskočily na necelých 150 milionů dolarů, ale nestačilo to na odhady analytiků, kteří podle agentury Thomson Reuters čekali příjmy na úrovni 158 milionů. Tržby na jednoho uživatele se vyhouply z 33 centů loni na 90 centů letos. V porovnání s minulým čtvrtletím ale klesly - na konci roku každý uživatel síti průměrně přinášel přes jeden dolar.

Ztráta firmy se prohloubila na 2,21 miliardy dolarů ze 104,6 milionu dolarů loni. Propad však souvisí s náklady na vstup na burzu. "Tato ztráta se sice očekávala, ale i tak byla řada investorů překvapená, že toto číslo viděla ve výsledcích za jedno čtvrtletí, nikoliv rozprostřené do víc období," řekl Eric Kim, partner společnosti Goodwater Capital.

Snap sice vydělává peníze i v rámci sponzorovaného či brandovaného obsahu, většinu peněz mu ale přináší reklamy. Například firma eMarketer zaměřená na digitální marketing po včerejších výsledcích snížila svůj odhad reklamních příjmů Snapu v USA v letošním roce o 30 milionů na 770 milionů dolarů, jelikož sociální síť prý sdílí s partnery větší část peněz, než se čekalo. Celý americký trh digitální reklamy letos podle odhadů poroste o 16 procent na 83 miliard dolarů.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru