Na českém trhu mobilních telekomunikací se rozbíhá cenová válka, z níž mohou mít prospěch zákazníci. Nové vedení operátora Vodafone přichází s novinkou, která u nejprodávanějšího individuálního tarifu zahrnuje téměř třikrát víc mobilních dat než dosud.

"Jde o bezprecedentní změnu celé tarifní nabídky - od nejnižších tarifů až po ty nejvyšší," říká nový generální ředitel tuzemského Vodafonu Jiří Báča v rozhovoru pro Hospodářské noviny. V případě nejpoužívanějšího tarifu je podle něj nová nabídka čtvrtou nejštědřejší ze všech dvanácti zemí Evropské unie, kde firma působí. Lépe na tom jsou co do objemu dat už jen ve Velké Británii, Španělsku a Irsku.

Více dat, ale někdy bez roamingu

Nejprodávanější tarif Vodafonu pro jednotlivce dosud za měsíční poplatek 749 korun obsahuje - při smlouvě na dva roky - neomezené volání a SMS plus 2,5 GB dat (původně 1,5 GB dat, ale firma objem nedávno v tichosti navýšila.) V novém ceníku sice zvedne paušál na 777 korun, ale zákazník dostane 7 GB dat, respektive dostane 5 GB dat a další 2 GB si pak musí každý měsíc aktivovat v aplikaci.

Pro srovnání: Konkurenční O2 nyní za stejných 749 korun nabízí 1,5 GB dat. T-Mobile v podobném tarifu s neomezeným voláním a SMS od dubna navýšil objem dat na 4 GB, měsíční cenu zvedl na 799 korun.

Nových tarif Vodafone začne prodávat od 18. května. Spolu s ním do nabídky nově zařadí i neomezené volání a SMS s 20 GB dat za 1777 Kč 20 GB. Za 1077 Kč pak od 12. června začne prodávat neomezený tarif s 10 GB dat. K oběma bude přidávat 2 GB dat v měsíci za používán aplikace.

Vodafone ale jako první operátor v Česku přichází i s jednou nepříjemnou změnou, jak upozornil server mobil.idnes.cz. Od 11. června nebude poskytovat roaming u čistě datových tarifů. Od tohoto data totiž operátor začne uplatňovat novou roamingovou regulaci Evropské unie. Ta na jedné straně ruší roamingové příplatky, na druhé ale umožňuje roaming neposkytovat u všech tarifů.

Operátor tento krok vysvětluje tím, že podobu datových tarifů vytvářel pro jejich využití v České republice. "Se změnou podmínek roamingu se ale mění náklady, které na zajištění služby máme, a na to jsme museli reagovat," řekla serveru mluvčí Vodafonu Markéta Kuklová.

Že je postup Vodafonu v souladu s pravidly, potvrzuje i Český telekomunikačí úřad. "Není povinností operátora u všech svých tarifů nabízet roaming. Pokud roaming nenabízí, pravidla o regulaci roamingu se na něj přirozeně nevztahují," říká Martin Drtina, mluvčí úřadu. Zároveň upozornil, že jde o jednostrannou změnu smlouvy - zákazník tak může vyjádřit svůj nesouhlas a smlouvu ukončit bez jakékoli sankce.

Zákazníci by měli přejít k dražším tarifům

Jiří Báča je ve funkci od začátku letošního března, a stal se tak prvním generálním ředitelem českého původu v historii tuzemského Vodafonu. V rozhovoru pro Hospodářské noviny říká, že jeho strategií je přesunout zákazníky k dražším tarifům a odstranit u nich obavy z používání dat. Zaměření na obsluhu klientů pomocí aplikací a webu pak firmě sníží náklady.

Právě kvůli drahému mobilnímu internetu jsou tuzemští operátoři terčem kritiky, k níž se letos přidali i politici. Analýza, kterou loni v říjnu zveřejnila Evropská komise, ukázala, že ceny za mobilní internet v Česku jsou až na dvojnásobku průměru Evropské unie. Většinu uživatelských balíčků měly nejdražší Bulharsko, Maďarsko a Malta, po nich následovaly Česko, Řecko, Portugalsko a Slovensko. Jenže porovnání vycházelo z ceníkových cen, které však v tuzemsku neplatí pro více než třetinu zákazníků. Mnozí Češi totiž využívají služeb takzvaných šedých operátorů nebo mají firemní tarify od svých rodinných příslušníků, případně pohrozili odchodem ke konkurenci a dostali slevu čili takzvanou retenční nabídku.

Na neomezená data není připravena síť

jarvis_591212cc498ef4a7ddf2320d.jpegNový šéf Vodafonu Jiří Báča v rozhovoru pro HN říká, že politici kritikou vysokých cen za data odvádějí pozornost od zpoždění výstavby optických sítí.

Čtěte zde

Šéf Vodafonu tvrdí, že nová nabídka není reakcí na volání politiků po nižších cenách. Říká, že firma investovala za poslední čtyři roky 14 miliard korun do výstavby sítě vysokorychlostního mobilního internetu LTE a částečně i do kmitočtů. "Získali jsme konkurenční výhodu a z té musím udělat byznys. A ten se nedá udělat jinak, než že zákazníci data začnou ještě více používat," vysvětluje Báča.

Levnější dokupování dat

Odstranit zábrany ve využívání internetu v mobilu má Vodafonu pomoci i nová politika dokupování dat. Právě postup při jejich vyčerpání se třeba u konkurenčního O2 stal terčem kritiky spotřebitelských organizací. "Podstatně jsme snížili cenu za dokupování dat a zvýšili jsme hodnotu dat, kterou si zákazník dokoupí. Když překročíte limit, který v rámci měsíce máte, tak vás to nebude bolet," říká Báča k novým tarifům.

Už loni přišel Vodafone s nabídkou pro studenty s 10 GB dat. Letos v únoru pak představil speciální tarify pro rodinu obsahující v součtu 42 GB pro čtyři členy domácnosti - každý za 625 korun. Na to zareagovala konkurence. Od dubna změnil tarify T-Mobile: předělal pět nabídek, jednu přidal, zvýšil příděl dat, ale ceny zůstaly buď stejné, nebo se dokonce zvedly. Minulý měsíc představil nové rodinné balíčky také operátor O2.

I tentokrát lze předpokládat, že konkurenti na nové tarify Vodafonu zareagují. Mluvčí O2 Lucie Pecháčková řekla, že druhý největší operátor změny v individuálních tarifech chystá. ''Naši nabídku produktů, která je výrazně širší než u konkurence, průběžně zlepšujeme a měníme v souladu s dlouhodobým plánem. O uvedení novinek v individuálních tarifech, které nyní chystáme, zákazníky informujeme během následujících dnů.''

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru