V roce 2011 se mu přátelé divili. Z dobře placené pozice IT vývojáře v české firmě GoodData odešel Jakub Nešetřil s kamarádem Janem Moravcem, aby založili vlastní start-up Apiary.

"Tehdy neměly start-upy v Česku žádnou velkou reputaci. Lidé navíc jakékoliv podnikání stále spojovali s divokými devadesátými lety. Nikdo nás proto tehdy moc nechápal," říká nyní Nešetřil, který se za šest let ze začínajícího startupisty proměnil až ve viceprezidenta globální IT firmy Oracle.

Do vedení společnosti se 140 tisíci zaměstnanci se Nešetřil dostal poté, co Oracle letos v lednu ohlásil, že koupí český start-up za neupřesněnou sumu pohybující se ve vyšších desítkách milionů dolarů, tedy několika miliard korun. Několikrát to přitom vypadalo, že Apiary, stejně jako většina začínajících technologických firem, neuspěje a k miliardové akvizici se vůbec nedostane.

Nešetřilův podnik poskytuje programátorům softwarový nástroj pro tvorbu rozhraní, aby spolu dokázaly komunikovat programy od různých výrobců. Vlastní rozhraní, které od něj v současnosti nakupují firmy jako Microsoft či Google, vymysleli Nešetřil s Moravcem během jednoho hackathonu. Tedy soutěže, v níž "ajťáci" poměřují své programovací dovednosti.

"Zhruba po půl roce od téhle akce jsme si vzali týden volna a odjeli na chatu vymýšlet vlastní start-up, protože nám naše dosavadní práce přišla stereotypní," začíná vyprávět Nešetřil. "Během týdne nás nic kloudného nenapadlo. Až velmi záhy jsme si vybavili projekt z hackathonu. Řekli jsme si, že kolem něj vybudujeme start-up a počkáme tři měsíce, jestli se chytí a osloví investory."

Záchrana na poslední chvíli

Peníze zvenčí ovšem nepřicházely a vlastní úspory se tenčily. Mladou firmu tehdy odmítl podpořit třeba Ondřej Bartoš z českého fondu Credo Ventures. Nešetřilovi s Moravcem ale zprostředkoval setkání se skupinou individuálních investorů ve Vídni. "Pár dní před akcí jsme byli rozhodnuti, že firmu zavřeme, a už jsme se to všem chystali oznámit. Řekli jsme si ale, že s tím počkáme až po vídeňské konferenci. Tam jsme se zalíbili investorce Esther Dysonové, která do nás vložila 50 tisíc dolarů. S touhle injekcí jsme mohli jet dál," popisuje zakladatel Apiary jednu z mnoha šťastných náhod svého podnikání.

Na sklonku prvního roku měl český start-up v kapse 120 tisíc dolarů od investorů a začal nabízet své softwarové rozhraní. "Dělali jsme to jako Google s jeho Gmailem. Ze začátku ho firma nabízela jen formou pozvánek vybraným lidem, kteří k jeho užívání mohli zvát další. Díky tomu se e-mail od Googlu rychle rozšířil. My jsme se rozhodli jít stejnou cestou a taky nám to klaplo," popisuje Nešetřil, jak se rozhraní jeho Apiary během pár měsíců rozšířilo mezi desítky tisíc uživatelů z celého světa.

Problémem ale stále zůstával nedostatek peněz, s jejichž pomocí by firma svůj růst podpořila. Na další kolo investic čekalo Apiary jeden a půl roku, až do srpna 2013. Tehdy mu Bartošovo Credo spolu s dvojicí známých amerických fondů, Flybridge Capital Partners a Baseline Ventures, zprostředkovalo přes 1,6 milionu dolarů (40 milionů korun). "Když fundraising správně časově naplánujete, tak hodnota vaší firmy může podstatně vyrůst. Nesmíte se ale dostat za kritickou mez, po níž byste zkrachovali," radí zakladatel Apiary.

Zaměstnanci přistoupili na snížení platů

Právě krach ovšem jeho firmě během dlouhého čekání na nové peníze hrozil. "Aby nám zůstaly peníze na provoz, tak jsme se s našimi vývojáři začátkem roku 2013 dohodli na podstatném snížení platů. Na jaře jsme už měli příslib investice, ale peníze přišly až v září, asi dva týdny po tom, co jsme byli prakticky na suchu," popisuje Nešetřil. Podle něj ovšem krátkodobé snížení mezd vedlo k semknutí pracovního týmu. "O naší finanční situaci jsme mluvili otevřeně a všichni zaměstnanci věřili, že peníze nakonec dorazí, což se ostatně stalo."

Součástí dohody s investory bylo sídlo firmy přemístit do amerického San Franciska, tedy do těsného sousedství startupového centra v Silicon Valley. Do USA se tehdy stěhoval šéf společnosti Nešetřil, který tam postupně uzavíral nová obchodní partnerství s tamními IT giganty, jako je IBM, Oracle nebo Google. Firma tak opět násobila počet svých zákazníků. "Samozřejmě jsme ale taky dělali chyby," přiznává nynější viceprezident Oraclu.

Tu první spatřuje ve snaze najmout v Americe tamní vývojáře, kteří se měli o práci podělit s českým týmem v Praze. "Kvalitní IT inženýři v USA ovšem pracují na projektech autonomních aut nebo vymýšlejí, jak vystřelit raketu do vesmíru. Ze své práce mají takové naplnění, že je není možné ani přeplatit. Proto se nám nábor příliš nedařil. V Česku máme pro hledání kvalitních lidí lepší podmínky," míní podnikatel.

Dalším problémem podle něj bylo složité hledání obchodních manažerů, kteří by produkt české IT firmy dostali mezi další významné zákazníky. Za devět měsíců hledání obchodníků Nešetřil žádný pokrok nezaznamenal. "Po najmutí headhunterů to pak trvalo dalších šest měsíců, než jsme měli prvního obchodního zástupce," vysvětluje manažer.

Zdržení ve vytváření obchodního týmu se podepsalo na dalším růstu společnosti, který už nebyl tak strmý. Apiary v dalším investičním kole v srpnu 2015 dosáhlo na skoro sedm milionů dolarů. Aby se ale mohlo ucházet o další investorské peníze, které by mohly vést až ke vstupu na burzu, muselo by podstatně zlepšit svou obchodní politiku. "Nakonec jsme si v půlce loňského roku řekli, že společnost raději prodáme. Rok 2016 byl na startupovém trhu USA poznamenán nedůvěrou investorů. Nikomu se do podpory start-upů moc nechtělo a získat novou investici bylo velmi obtížné," popisuje Nešetřil.

Nesmíte přiznat, že chcete firmu prodat

S Bartošem a zástupci amerických investičních fondů se Apiary dohodlo, že se zájemci o koupi své firmy sehraje pokerovou partii. "Takové společnosti musíte přesvědčit o tom, že vás samy chtějí koupit. Přitom se musíte tvářit, že prodávat nechcete. Kdyby bylo zřejmé, že prodávat chcete, sníží to výslednou cenu vašeho podniku," vysvětluje podnikatel.

O koupi českého start-upu prý postupně projevily zájem Microsoft, německý SAP nebo americký Salesforce. Apiary ale nakonec připadlo Oraclu, který z jeho zakladatele Nešetřila udělal svého viceprezidenta. Do americké firmy zamířil také spoluzakladatel Moravec.

Pro Oracle prý opět rozhodla shoda šťastných náhod. "V půlce minulého roku nás analytici firmy Gartner zařadili do svého magického kvadrantu rychle rostoucích IT firem, což zvýšilo naši prestiž. A krátce nato pak Oracle oznámil, že se hodlá vydat cestou rozvoje rozhraní API, což je právě byznys, jemuž se věnujeme," popisuje Nešetřil.

Vstupem pod křídla americké firmy, jejíž hodnota je nyní 160 miliard dolarů, uzavřelo Apiary jeden z největších IT obchodů v české historii.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru