Výrobce dětských dezertů Bobík nebo smetany do kávy Kapucín se pouští do nového byznysu. Mlékárenská skupina Accom, pod niž spadají Choceňská a Bohušovická mlékárna, rozjede výrobu sýrů. "Je ještě brzy na to být konkrétní, ale chceme vyrábět jak klasické bílé, tak plísňové sýry," říká ředitel skupiny Jaroslav Krajíček. Sýry z Chocně a z Bohušovic by měly být na pultech obchodů do tří let.

V Choceňské mlékárně firma vyrábí především jogurty, pomazánková másla a tvaroh. Z mlékárny v Bohušovicích pocházejí mimo jiné smetanové krémy Bobík.

Firma podle Krajíčka několik let vyjednávala o akvizici sýrárny, ale nakonec se kvůli vysoké ceně rozhodla pro vybudování vlastní. Jeden z největších hráčů na tuzemském mlékárenském trhu tak bude do výroby sýrů investovat více než 200 milionů korun. Ke stávajícím 500 zaměstnancům s novou linkou mnoho pracovníků nepřibude – technologie jsou z velké části automatizované.

Skupina Accom zpracuje mezi pěti až sedmi procenty mléka v Česku. Nejvíc mléka v tuzemsku vykoupí a zpracují jihočeská Madeta a Pragolaktos. Za nimi následují Mlékárna Hlinsko a Olma – obě ze skupiny Agrofert, který v únoru přešel od ministra financí Andreje Babiše do svěřenského fondu.

Mlékárenskou skupinu Accom založili na začátku devadesátých let manželé Jaroslav a Bohumila Krajníkovi. Začali s dovozem prvních mléčných výrobků na český trh. Firma se stala distributorem droždí francouzské značky Fala. "To bylo první droždí na českém trhu, které bylo zabalené v malých kostkách. Bylo sice čtyřikrát dražší než běžně dostupné, ale nemuselo být chlazené a vždy vykynulo," vzpomíná Krajíček. V roce 1997 Krajníkovi koupili Bohušovickou mlékárnu, druhý podnik v Chocni přidali v roce 2003. Podíl ve skupině dnes vlastní i syn zakladatelů Jaroslav.

Rodina Krajníkových z původně malé firmy vybudovala jednu z největších společností ve svém oboru v Česku. Nekonsolidované tržby skupiny Accom se blíží třem miliardám korun. Každá z mlékáren denně zpracuje okolo 60 tisíc litrů mléka. "Z hlediska příjmu mléka patříme k menším mlékárnám, nestáčíme jej do krabic. Vyrábíme z něj zboží s vysokou přidanou hodnotou, litr mléka zpracujeme a prodáme podstatně dráž," říká ředitel skupiny Jaroslav Krajíček. Výroba je založená na smetaně, každý měsíc nakupuje statisíce litrů.

Sýry patří pro mlékárny mezi nejziskovější zboží, firmy na jejich prodeji mohou nastavit vyšší marži než například u krabicového trvanlivého mléka. Choceňské a Bohušovické mlékárně se podle jejich šéfa Krajíčka dařilo i během mléčné krize. "Na naše mlékárny to mělo pozitivní vliv. Kvůli nižším cenám mléka došlo ke snížení cen našich výrobků na trhu a díky tomu nám rostly objemy prodaných výrobků," vysvětluje.

Poslední dva roky v celé Evropě padaly výkupní ceny mléka – z průměrných devíti korun za litr až pod nákladové tři koruny. Na podzim už začaly ceny pomalu růst. Čeští zemědělci dnes prodávají litr mléka v průměru za osm korun.

Společnost Accom svým rozhodnutím vyrábět sýry kopíruje evropský trend. Podle analýzy Českomoravského svazu mlékárenského se během minulého roku v celé Evropě zvedlo množství výroby sýrů. A podle studie zájem o ně ještě v příštích letech poroste.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru