V osmdesátých letech minulého století byla logistika ve střední Evropě zakázaný termín spojovaný s vojsky "našich západních nepřátel". Ještě nedávno stála na okraji zájmu výrobních a obchodních společností jako pouhý prostředek ke snižování nákladů.

Dlouho opomíjený obor ale v posledních letech prochází razantní proměnou a dostává se do centra zájmu mnoha firem. Příčin je řada, ale k nejvýraznějším patří nástup internetového obchodování a rozvoj řady nových technologií, který se prosazuje pod zjednodušujícím názvem Průmysl 4.0.

O tom, kam logistika směřuje, jaké jsou její možnosti v českém i evropském prostředí, které technologie má smyl nasazovat a jak bude vypadat budoucnost oboru, se ve čtvrtek diskutovalo na konferenci Zóna Logistika v Praze.

Podtitul letošního ročníku zněl "Revoluce začíná" a hlavní sekce konference tomu odpovídala. Ředitel pro strategii společnosti Zebra Technologies Daniel Dombach se v úvodní prezentaci zaměřil zejména na vize, jakým směrem se bude logistika ubírat z pohledu automatické identifikace. Tato oblast je poměrně nenápadná, nicméně pro vize Průmyslu 4.0 je její rozvoj naprosto klíčový.

Petr Jirsák z Vysoké školy ekonomické pak zasadil logistické procesy do kontextu představ o průběhu čtvrté průmyslové revoluce. Zástupci výrobců z automobilového průmyslu Kiekert a Continental Automotive představili konkrétní logistické projekty – v prvním případě zavedení automatizace ve skladu, v druhém případě vývoj přepravních obalů pomocí 3D tisku.

Vrcholem této části konference byla debata, které se zúčastnili například zástupci dvou firem, které patří k největším logistickým inovátorům v Česku – Škoda Auto a Alza.cz.

Sledujeme online

ObnovitOd nejstarších
20.4.2017 16:11 | Konference je u konce

Druhý ročník konference Zóna Logistika právě skončil. Zúčastnilo se jej na dvě stě odborníků, kteří pokračují ve sdílení zkušeností prostřednictvím neformálních diskusí.

20.4.2017 16:08 | Povolení pro přepravu střeliva i máku

"Před olympiádou v Pekingu jsme museli získat kulaté razítko pro povolení přepravy střeliva do Číny. Problémy jsou s alkoholem a specifickými potravinami, jako je mák. Přestože pro Česko je to klasická potravina, v případě Brazílie by šlo o dovoz drog," představuje některé problémové oblasti Stluka.

Konference Zóna Logistika, Jan Stluka, sportovní manažer Českého olympijského týmu.

20.4.2017 16:04 | Při skládání materiálu v olypijských vesnicích pomáhají dobrovolníci, automatické linky nepřipadají v úvahu

Výběr logistické firmy, která přepraví vybavení pro sportovce do olympijské vesnice začíná už rok před olympiádou. Vybavení předává dopravce dva týdny před začátkem her. "Pokud nemá Gabriela Soukalová při trénincích svou oblíbenou zbraň, můžeme za to my," zavtipkoval Stluka. Využití automatické linky při přepravách do olympijských vesnic podle něj nepřidá v úvahu. Jedná se asi o 4 tuny materiálu, který se skládá ručně, často pomáhají dobrovolníci.

20.4.2017 15:59 | Oficiální přepravce olympiády je často limitujícím faktorem

Jan Stluka, sportovní manažer Českého olympijského výboru, představuje nesnáze logistiky na olympijských hrách: "Jedním z limitujících faktorů přepravy nákladu do olympijské vesnice je často zvolený oficiální přepravce olympiády. Mnohdy se nám stalo, že přeprava přes půlku světa byla levnější než přeprava přes poslední bránu, kterou mohou projet pouze vozidla oficiálního přepravce."

20.4.2017 15:54 | Logistiku z pohledu Českého olympijského výboru představuje Jan Stluka

Logistiku z jiného úhlu pohledu účastníkům konference právě představuje Jan Stluka, sportovní manažer Českého olympijského výboru. Za sportovci přebírajícími zlaté medaile na olympijských hrách vždy stojí rozsáhlé organizační týmy, které zajišťují, aby vždy vše potřebné bylo včas na správném místě.

20.4.2017 15:51 | Hudeček: Chceme být lídry ve střední Evropě

"Chtěli bychom se stát lídry ve střední Evropě. Vidíme neobsazenost trhů v Maďarsku a Polsku," říká Hudeček.

20.4.2017 15:43 | Asi 60 procent objednaného zboží zákazníci ZOOT vrátí

Až 80 procent prodejů Zoot realizuje přes "výdejny radosti". Zde si zákazník může zboží rovnou vyzkoušet, lidé průměrně objednávají 3 kusy oblečení. "Zhruba 60 procent objednaného zboží nám čeští zákazníci vracejí. Je to ohromující číslo, ale ve srovnání se světem nevybočuje. Velký počet vratek vnímáme v ZOOT jako součást byznysu, se kterou se snažíme co nejlépe vypořádat a vrátit zboží co nejrychleji do oběhu," dodává Libor Hudeček.

Konference Zóna Logistika, Libor Hudeček, ZOOT

20.4.2017 15:39 | Logistika jako konkurenční výhoda

Podle Libora Hudečka z největšího českého eshopu s módou - firmy ZOOT - je logistika konkurenční výhoda. Zákazníci už nemají zájem o zboží, které není skladem, a nejsou ochotní čekat. "Český zákazník nás naučil doručovat zboží nejpozději druhý den, delší dopravu zde lidé neakceptují," tvrdí Hudeček. V roce 2016 byla více než polovina zboží ze Zootu doručena už v den objednání.

20.4.2017 15:20 | Daniel Marek představuje logistiku společnosti WITTE

Daniel Marek, vedoucí interní dopravy, skladu a expedice v závodu WITTE Automotive v Ostrově, představuje logistiku podniku, kde plánují ročně vyrobit až 20 milionů klik pro auta světových značek. Pro každý vůz vyrobí až 800 variant.

Konference Zóna Logistika, Daniel Marek, vedoucí interní dopravy, skladu a expedice v závodu WITTE Automotive

20.4.2017 15:00 | Řešení firemní logistiky představí zástupci společnosti WITTE a internetového obchodu ZOOT

Nákladově efektivní řešení firemní logistiky se právě chystají představit zástupci dvou velice odlišných společností. Daniel Marek, vedoucí oddělení interní dopravy, skladu a expedice ve společnosti WITTE Automotive, předvede využití principů štíhlé logistiky v interních procesech závodu na výrobu autodílů. Na českém trhu výjimečný přístup k distribuci módního oblečení představí Libor Hudeček, šéf logistiky rychle rostoucího internetového obchodu ZOOT.

Související