Německý Adidas, druhý největší výrobce sportovních potřeb na světě, se snaží dokázat, že je ve svém oboru průkopníkem špičkových inovací. Ještě letos uvede na trh sportovní obuv vyráběnou pomocí trojrozměrného tisku. A zavede ho v sériové výrobě − na rozdíl od konkurentů, kteří ho zatím využívají spíše experimentálně.

Nová technologie, která se nyní týká výroby podrážek, umožní výrazně zkrátit dodací lhůty a hlavně zhotovovat obuv "přesně na míru" − s ohledem na váhu člověka, velikost a tvar jeho chodidla či na způsob jeho chůze a běhu.

K ceně chystané novinky se Adidas zatím nevyjádřil. Jeho špičkové modely se nyní v prodejnách nabízejí zhruba za 200 eur.

5000 zkušebních párů ještě letos

Adidas vyvinul pokročilejší technologie 3D tisku ve spolupráci s americkým start-upem Carbon ze Silicon Valley. Experti proto hovoří nikoli o 3D, nýbrž o 4D technologii. "Je to klíčový milník nejen pro naši společnost, nýbrž pro celý obuvnický průmysl," tvrdí v listu Handelsblatt Gerd Manz, šéf technologických inovací Adidasu.

Jak upřesňuje, klíčový je zásadně nový způsob výroby mezipodešve, zjednodušeně nazývané "tlumení". Tvoří ji vzájemně se prolínající trojúhelníčky zhotovované pomocí technologie Futurecraft 4D.

100 tisíc párů

sportovní obuvi hodlá firma Adidas v roce 2018 vyrobit pomocí 3D tisku. Ale aby se jí nová technologie vyplatila, muselo by jít o desítky milionů párů.

"Obuv vyráběná novou metodou bude zpočátku určena spíše pro ambiciózní sportovce. Už proto, že nebude zrovna levná," uvádí Philipp Prechtl z poradenské firmy Dr. Wieselhuber & Partner.

Adidas hodlá koncem letošního roku dodat prvních pět tisíc párů takto vyrobené sportovní obuvi. V roce 2018 jich plánuje přes sto tisíc. Ale to má být teprve začátek.

Adidas potřebuje vyrábět v mi­lionových objemech, aby se mu nová technologie opravdu vyplácela. Potenciál k tomu má. Loni si firma nechala vyrobit zhruba 360 milionů párů obuvi. Z toho na Asii připadá 97 procent.

Adidas loni zvýšil čistý zisk meziročně o dvě pětiny na miliardu eur. Ve svém výhledu na období 2017 až 2020 počítá s jeho růstem o 11 až 13 procent.

K tomu by měla přispět i nová technologie, s níž společnost počítá také ve své automatizované továrně (nazývané "Speed Factory"). Staví ji v bavorském Ansbachu a podle plánu zahájí zkušební provoz během letošního léta. Vznikne tam 160 pracovních míst, převážně pro vysoce kvalifikované zaměstnance, kteří budou "velet" průmyslovým robotům. Automatizovaná fabrika by měla výhledově chrlit až půl milionu párů obuvi ročně. Díky svému vybavení nebude muset objednávat tolik komponentů. Vyrobí si je sama z výchozích surovin a materiálů, například z plastů.

Konkurenti zkusili malé série

3D tisk není pro výrobce sportovní obuvi nějaká zásadní novinka. Ale konkurenti Adidasu jej zatím používali výlučně pro výrobu prototypů nebo malých sérií, hlavně pro sponzorované sportovce.

Obuv, jejíž podpatek a mezipodešev jsou zhotoveny pomocí trojrozměrného tisku, začátkem dubna představila americká firma Under Armour. Dodala jen 75 párů modelu, který v přepočtu vychází asi na 300 eur. Stejně tak firma New Balance, která nabídla 44 párů této obuvi výlučně ve svém obchodě v Bostonu, kde sídlí.

Proč tak nízký počet? 3D tisk je stále poměrně drahý a pomalý. Povrch takto zhotovené obuvi je dost drsný, a proto se musí ještě hodně opracovávat. A ani tlumení není vždy optimální, konstatují experti.

Revoluce v oděvním průmyslu? Adidas začal vyrábět tenisky 3D tiskárnou

Adidas

Revoluce v oděvním průmyslu? Adidas začal vyrábět tenisky 3D tiskárnou