Maloobchodní tržby bez aut v únoru zpomalily meziroční růst na 0,6 procenta z lednových 5,6 procenta. Tržby za pohonné hmoty klesly o 2,2 procenta a za potraviny o 1,1 procenta. Obchodníci naopak utržili o 2,7 procenta více za nepotravinářské zboží. Informoval o tom ve středu Český statistický úřad.

Nejvyšší růst zaznamenal internetový a zásilkový prodej, který se zvýšil téměř o pětinu. Vyšší byly také tržby v prodejnách s oděvy a obuví, se sportovními a rekreačními potřebami a s počítači. Méně se naopak dařilo obchodníkům s farmaceutickými výrobky, kosmetikou a potřebami pro domácnost. "Důvěra spotřebitelů se na začátku letošního roku pohybuje u svých historicky nejvyšších hodnot," říká Jakub Seidler, hlavní ekonom ING Bank.

"Únorové zpomalení maloobchodních tržeb tak jde zejména na vrub kalendářním vlivům. Nemění tak nic na dosavadním příznivém vývoji spotřebitelské poptávky, a nebude proto pro ČNB představovat důvod k oddalování kurzového závazku," uvedl hlavní ekonom ING Bank Jakub Seidler.

Ve specializovaných prodejnách potravin se tržby ve srovnání s loňským únorem snížily o 2,2 procenta, v nespecializovaných prodejnách s převahou potravin pak o 1,1 procenta. "Data za únor ukazují solidní růst spotřeby českých domácností. Příznivý vývoj na trhu práce má pozitivní dopad jak na náladu spotřebitelů, tak na jejich schopnost spotřebu opravdu zvýšit," říká Radomír Jáč, hlavní ekonom Generali Investments CEE.

Podle hlavního ekonoma společnosti Cyrrus Lukáše Kovandy znamená únorový růst předznamenává, že po celý letošní rok bude spotřeba domácností klíčovým tahounem české ekonomiky. Češi podle něj podléhají "peněžní iluzi", nakupují více navzdory zdražování. Ačkoliv kvůli inflaci poroste reálný příjem Čechů letos pomaleji než v roce 2016, většinou se to neprojeví na jejich spotřebě, protože nominálně - nárůstem výše mzdy na výplatních páskách - si budou nadále polepšovat.

"Zaměstnanci ve státní sféře se navíc mohou těšit na předpokládané předvolební dárečky od politiků. To pomůže udržet spotřebitelskou důvěru blízko historických maxim a pomůže to také udržet stávající solidní dynamiku maloobchodních tržeb. Reálné příjmy Čechů sice v porovnání s loňském klesnou, ale ne o tolik, aby se uskromnili ve spotřebě," míní Kovanda.

Za prodej a opravy motorových vozidel se tržby meziročně zvýšily o 2,2 procenta, po očištění o 3,1 procenta.

Oproti loňskému únoru chyběl letos v kalendáři jeden pracovní den, který mohli spotřebitelé k nákupům využít. Po očištění o kalendářní vlivy tržby maloobchodníků meziročně rostly o 4,8 procenta, což je rychlejší meziroční růst než v prosinci i v lednu. Meziměsíčně se tržby reálně zvýšily o 0,9 procenta. Podle analytiků z Raiffeisenbank byla očekávání trhu rozptýlená, pohybovala se od 0 až do 5,5 procent, tým Raiffeisenbank očekával růst 2,9 procent a očekává, že maloobchodní tržby letos porostou tempem 3,5 procent. S přičtením tržeb za prodeje aut by podle Raiffeisenbank měly tržby růst zhruba 4,8 procent. Ekonom David Kocourek z Komerční banky očekává, že maloobchodní tržby za celý letošní rok porostou 4,7 procenty."V únoru vykázaly nejvyšší rlst tržby za nepotravinářské zboží, To znamená, že v domácnostech narůstá ochota utrácet na znytné zboží a svou příjmovou situaci vidí pozitivně," říká Kocourek.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru