České obchody jsou každoročně zaplaveny novým, inovovaným zbožím. Třeba loni se podle průzkumu agentury Nielsen objevilo u balených potravin a drogistického zboží 24 tisíc nových výrobků. A trh novinek stále roste - loni o dvě procenta více než v roce 2015 a o šest procent více oproti roku 2014. "Češi chtějí stále více novinek, třetina lidí při posledním nákupu koupila inovovaný výrobek," popisuje Břetislav Chovítek z agentury Nielsen, která výzkum provedla. Nejvíce nových, inovovaných produktů nakupují mladí lidé.

Nejčastěji na trhu rychloobrátkového zboží přibývají postupné inovace, jako je změna velikosti, nová příchuť nebo nová vůně, a to v různých kategoriích od potravin po drogerii. "Revolučních novinek je opravdu jen několik ročně. Byla to například plastová lahev pro pivo," popisuje Chovítek. Ačkoliv Češi novinky milují, na tomto trhu vydrží relativně krátce. Nielsen vyzkoumala, že se inovované zboží na pultech českých obchodů protočí za tři roky, tedy že za tři roky už dnešní výrobky v prodejnách nebudou. "Třetina novinek na trhu nevydrží déle než dva roky. Velmi často inovace selhávají kvůli slabému uvedení na trh a malé podpoře," popisuje Chovítek. Na těch, které vydrží, ale může prodejce dobře vydělat. Chovítek říká, že pětina inovací přináší až 80 procent tržeb.

Obchodníci sází na mobily a scannery pro zákazníky

Inovace zboží je jednou z možností, jak výrobci mohou získat konkurenční výhodu. Prodejci stále častěji sázejí i na digitální technologie přímo v obchodech, ať už to jsou dotykové obrazovky nebo propojení s telefonem.

"K inovacím v obchodech tlačí prodejce sami zákazníci, hlavně tím, že využívají chytré telefony. Pokud je chce obchodník zaujmout, musí mu nabídnout obsah do jeho mobilu, to je klíčová zbraň," popisuje Ondřej Žák, manažer pro retail a rychloobrátkové zboží společnosti EY. Češi stále častěji využívají mobil k dohledání cen různého zboží před nákupem, stejně jako během nakupování v obchodě. "Brzy bude na trhu technologie, která umožní, aby zákazník při vyhledání zboží na mobilu v prodejně, jako první volbu dostal obchod, ve kterém stojí," líčí Žák.

Nejznámější digitální technologie, která se používá při nakupování, je scan&go. Scanner pro zákazníky v Česku poprvé zavedl před několika lety Globus a po něm i další prodejci. Peter Friedel, ze společnosti Zebra Technologies, která scannery Globusu dodává, na konferenci představil jejich inovované verze. Nové scannery se například propojí se zákaznickou kartou zákazníka, zobrazí mu minulé nákupy, pomáhají mu orientovat se v obchodě či nabídnou při nákupu určitých potravin recepty. "Chytré scannery jsou velmi oblíbené v regionu střední Evropy, používá je 30 až 60 procent zákazníků daných obchodů," popisuje Friedel. Se scannerem podle něj lidé v obchodech utratí i o 14 procent více než při běžném nákupu.

V článku se dále dozvíte

  • Většina novinek v českých obchodech vydrží maximálně tři roky. Úspěšné Inovované výrobky přitom mohou obchodníkům přinést velké tržby.
  • Prodejci stále častěji sázejí na digitální technologie přímo v obchodech. Nové scannery zboží pomůžou zákazníkům s orientací v prodejně, senzory obchodníkům poradí, kam umístit reklamu.
  • "Oproti zahraničí se inovace do Česka dostanou se dvouletým zpožděním," řekl Ondřej Žák z EY na konferenci Retail in Detail - Efektivní inovace.

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.

Peníze podle Leoše Rouska

Máte zájem o informace z ekonomiky v širších souvislostech?

Zadejte svou e-mailovou adresu a každý pátek dopoledne od nás dostanete výběr informací, které se během týdne objevily v médiích. Těšit se můžete na komentář událostí od Leoše Rouska, hlavního analytika Hospodářských novin.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE.
Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru