Malým a nezávislým prodejnám na menších městech nebo vesnicích klesá šance na přežití. "Každý rok trochu vzroste množství peněz, které lidé utratí ve velkých řetězcích," říká Ladislav Czengeri z agentury GfK, která provádí průzkumy trhu. Ta společně se Svazem obchodu a cestovního ruchu vytvořila nový průzkum maloobchodu v Česku. Více než tři čtvrtiny výdajů domácností podle něj loni skončilo u deseti největších řetězců.

V porovnání s jinými státy ve střední a východní Evropě má Česká republika jeden z nejvíc koncentrovaných trhů. Pro kontext: v Polsku mají velké řetězce 54 procent trhu, v Bulharsku 36 procent a na Ukrajině jen 16 procent. 

Pro výrobce je to signál, že pokud chtějí oslovit českého zákazníka, měli by se dostat na prodejní pulty největších obchodníků. "Pokud si vezmeme top tři prodejce, tak je západní Evropa ještě koncentrovanější, třeba v Německu nebo Anglii tvoří až 60 procent trhu," doplňuje prezidentka Svazu obchodu a cestovního ruchu Marta Nováková.

Zbývá vám ještě 70 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se