Malým a nezávislým prodejnám na menších městech nebo vesnicích klesá šance na přežití. "Každý rok trochu vzroste množství peněz, které lidé utratí ve velkých řetězcích," říká Ladislav Czengeri z agentury GfK, která provádí průzkumy trhu. Ta společně se Svazem obchodu a cestovního ruchu vytvořila nový průzkum maloobchodu v Česku. Více než tři čtvrtiny výdajů domácností podle něj loni skončilo u deseti největších řetězců.

V porovnání s jinými státy ve střední a východní Evropě má Česká republika jeden z nejvíc koncentrovaných trhů. Pro kontext: v Polsku mají velké řetězce 54 procent trhu, v Bulharsku 36 procent a na Ukrajině jen 16 procent. 

Pro výrobce je to signál, že pokud chtějí oslovit českého zákazníka, měli by se dostat na prodejní pulty největších obchodníků. "Pokud si vezmeme top tři prodejce, tak je západní Evropa ještě koncentrovanější, třeba v Německu nebo Anglii tvoří až 60 procent trhu," doplňuje prezidentka Svazu obchodu a cestovního ruchu Marta Nováková.

Zatím jste si přečetli 30 % textu. Pokračování je k dispozici pouze pro platící čtenáře.

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru