Před čtyřmi lety se parta nadšenců do cyklistiky rozhodla natřít několik starých bicyklů narůžovo a spustit v Praze první bikesharing neboli systém sdílených kol. Obyvatelé Prahy si růžová kola rychle oblíbili a během krátké chvíle na nich začaly jezdit stovky lidí. Služba se následně rozšířila do Brna, Olomouce, Českých Budějovic a Teplic. Bohulibá činnost stále více připomínala klasický byznys a letos se v něj promění naplno. V rámci nové sezony, která byla tento týden zahájena, Rekola přichází s řadou změn.

Tou nejvýraznější je na první pohled zdražení služby. Zatímco loni stálo roční členství 900 korun, letos vyjde na 1199 korun. Kolo si přitom bude v rámci členství možné půjčit nikoliv na tři hodiny, jak bylo v minulosti zvykem, ale pouze na jednu hodinu. Kdo čas přetáhne, bude doplácet. "Naším cílem je letos službu zkvalitnit a hlavně dosáhnout toho, aby byla spolehlivá," vysvětlil HN důvod změn zakladatel a šéf Rekol Vítek Ježek. Podle něj bylo zdražení a zavedení nových poplatků nezbytné, aby služba dál fungovala a současně se rozvíjela. "Čistě punková verze, která ze začátku fungovala na bázi nadšenců, nebyla dlouhodobě udržitelná," dodává Ježek.

Společnost chce letos oslovit více lidí. Zavedla proto jednorázové půjčení bicyklů i pro zájemce, kteří nemají zaplacené roční členství.  Ti za hodinu jízdy v Praze zaplatí 32 korun, stejně v Praze platí cestující MHD za přestupní jízdenku, jejíž platnost je 90 minut. "Chceme tímto způsobem zacílit především na turisty," říká Ježek. V ostatních městech, kde Rekola působí, bude jednorázové zapůjčení levnější.

Při zapůjčení budou muset klienti do systému společnosti zadat číslo své platební karty. Jednorázoví klienti se navíc musí navíc smířit s řadou poplatků. Například když bicykl nezaparkují v jednom z určených stanovišť, zaplatí dalších 16 korun. Pokud kolo navíc nechají mimo povolenou zónu, firma si odečte desetinásobek jednorázové výpůjčky, což by v Praze znamenalo 320 korun.

Do společnosti Rekola koncem loňského roku vstoupil zakladatel společnosti Mall.cz, který do růžových kol investoval desítky milionů korun. Díky nim letos plánuje společnost nakupovat nová kola. Těch by mělo být jen v Praze až 450. Vloni to bylo o 150 méně. Rekola budou navíc pořizovat nové bicykly. Statistiky společnosti totiž říkají, že čím novější kolo je, tím větší zájem o něj lidé projevují, a tím větší výdělek tak může společnosti přinést. Přibyde také bicyklů, které nemají kola vyplněná duší, ale pěnou.

Letos vůbec poprvé začnou Rekola na místa, kde je velká poptávka, zavážet autem. Naopak bicykly, které několik dní stojí na jednom místě, speciální vůz odveze pryč. "Kola budeme navíc vybavovat systémem GPS," doplňuje Ježek. Původně systém fungoval na bázi mobilní aplikace. Klienti sami pomocí chytrých telefonů vyplňovali informace o tom, kde se kola nachází. "Největší problém pro nás byl, když takto někdo vyplnil například místo špatně a další zájemce na místě kolo nenašel," popisuje Ježek. Díky GPS by se neměly podobné situace do budoucna opakovat.

Rekola mimo jiné plánují pro letošní rok v Praze rozšiřovat zónu, kde bude možné kola parkovat. Které lokality v systému bikesharingu přibudou, zatím není jasné. Rozhodnutí by však mohlo padnout na přelomu dubna a května. Firma se chce dál rozvíjet a Ježek by do budoucna s růžovými koly chtěl proniknout i do zahraničních měst. V případě, že by se Praha rozhodla vypisovat tendr na městský bikesharing, o což se v minulosti neúspěšně pokoušel pražský dopravní podnik, chtějí být Rekola u toho.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru