Hypermarkety jsou hlavním nákupním místem už pro polovinu českých domácností. Jako prodejnu, v níž utratí největší podíl svých výdajů za potraviny a základní nepotravinářské zboží, je uvádí 49 procent domácností, což je dosud rekordní podíl. Ukazuje to studie GfK Shopping Monitor vycházející z údajů od reprezentativního vzorku více než tisíce lidí.

Mezi tyto největší prodejny nyní patří Albert Hypermarket, Globus, Kaufland a Tesco Hypermarket, v minulosti k nim patřily i Interspar nebo Carrefour. Nad čtyřiceti procenty se jejich preference drží od roku 2009, za poslední rok stouply o jeden procentní bod. Dlouhodobé údaje GfK uvádějí, že ještě v roce 1998 byly hypermarkety hlavním nákupním místem jen pro čtyři procenta domácností.

U všech čtyř hypermarketů si lidé cení především široké nabídky zboží, ukázal průzkum. Zákazníci řetězce Albert Hypermarket navíc za velkou výhodu považují snadnou dostupnost prodejen, Globus je pro své kmenové zákazníky zase atraktivní díky kvalitnímu a čerstvému zboží. Kaufland mají zákazníci rádi pro jeho výhodné akce či slevy - a vůbec celkově příznivé ceny. Tesco Hypermarket zase láká na dlouhou prodejní dobu a na svůj věrnostní program.

Druhou pozici si podle průzkumu GfK z konce loňského roku drží diskontní prodejny, tedy Lidl a Penny Market, v nichž nejvíce utrácí 23 procent domácností. Jejich obliba je dlouhodobě poměrně stabilní.

"Nejsilnější stránkou diskontů jsou příznivé ceny. Zákazníci Lidlu navíc považují za výhodu jeho kvalitní a čerstvé zboží. U Penny Marketu je zase lákadlem výborná dostupnost prodejen," říká Zdeněk Skála, ředitel výzkumu v GfK.

Třetí místo patří supermarketům (Albert Supermarket, Billa, Tesco Supermarket), jimž nyní dává přednost 16 procent domácností - jejich podíl se v posledních letech výrazněji nemění.

U supermarketů si lidé cení především výborné dostupnosti prodejen. "Supermarkety Albert lákají své zákazníky také na akční ceny a na výhodné slevy. Prodejny Billa jsou pro lidi atraktivní díky kvalitnímu a čerstvému zboží. Zákazníci supermarketů Tesco oceňují celkově příznivé ceny a také věrnostní program," upřesňuje Skála.

Malým prodejnám dává přednost desetina lidí

Podíl menších prodejen - ať už jde o sítě jako COOP, Hruška či Flosman / Flop nebo zcela samostatné obchody - zůstal na stejné úrovni jako před rokem. Jako hlavní nákupní místo je preferuje jen desetina českých domácností. Ještě v roce 1998 přitom tato kategorie obchodů měla více než poloviční podíl.

"Kmenoví zákazníci malých družstevních prodejen COOP si na tomto řetězci cení především snadné dostupnosti, ale také ochotného personálu a nabídky regionálních potravin," dodává Skála z GfK.

Obliba hypermarketů roste samozřejmě i díky jejich snadnější dostupnosti. Ještě před dvaceti lety šlo v Česku o prakticky neznámý druh prodejen, první hypermarket se otevřel na podzim roku 1996 (Globus v Brně).

A zatímco v roce 2000 bylo v Česku podle společnosti Nielsen jen 68 prodejen s prodejní plochou nad 2500 metrů čtverečních, loni jejich jich bylo už kolem 320. Postupně se hypermarkety rozšířily i do menších měst, přestože nové prodejny už zdaleka nepřibývají tak rychle jako v předchozích letech.

Nejoblíbenější jsou Kaufland, Lidl a Globus

Oblibou konkrétních značek se loni zabýval průzkum agentury Wellen na reprezentativním vzorku 1049 obyvatel. Ukázal, že nejoblíbenějšími prodejnami potravin v Česku jsou sítě Kaufland, Lidl a Globus.

Lidé měli uvést, ve které z prodejen dostupných v jejich okolí nejraději nakupují. Agentura se tak snažila, aby se ve výsledku neprojevily hlavně dostupnost a počet prodejen daného řetězce, ale také další kritéria ukazující, jak obchodník dokáže zaujmout.

I díky tomu se na třetí místo dostal Globus - přestože v tuzemsku provozuje jen 15 hypermarketů, vyberou si jej lidé raději než třeba Albert (přes 300 prodejen) nebo Penny Market (kolem 360).

Oproti předchozímu roku si nejvíce polepšily hypermarkety Tesco a také řetězec Lidl, který se úspěšně dostává z kategorie diskontních prodejen do "luxusnější" skupiny supermarketů. Už z minulého průzkumu agentury Wellen před rokem a půl vyšel Lidl jako řetězec, který se za poslední rok nejvíce zlepšil.

U Kauflandu si lidé cení hlavně příznivých cen, sortimentu a různých akcí (slev). Lidl boduje akcemi, sortimentem, příznivou cenou i kvalitou. U třetího Globusu pak spotřebitelé nejčastěji uváděli hodnocení jako "poctivé, české, vysoká kvalita, dobrá cena".

"Obecně platí, že pro spotřebitele je klíčová hlavně dostupnost prodejny. Lidé chodí tam, kde to mají blízko, a teprve pak si vybírají podle dalších parametrů," říká Petr Šimek ze společnosti Wellen. Významnou roli hraje úroveň běžných cen a šíře sortimentu.

Stále důležitějším faktorem se stává přehlednost prodejny, a tedy rychlost nákupu. Rozdíl mezi cenou a přehledností se stále více snižuje - před třemi lety dosahoval 5,8 procentního bodu, letos už jen dvou. "U mladších nebo vzdělanějších zákazníků (alespoň středoškoláci) toto kritérium výrazně roste a cenu předstihuje," upřesňuje Šimek.