Evropská komise dál tlačí německou automobilku Volkswagen k odškodnění evropských zákazníků za emisní skandál a do konce dubna v tomto směru od firmy žádá "konkrétní výsledky". Eurokomisařka pro spravedlnost, spotřebitele a rovnost pohlaví Věra Jourová a úřady na ochranu spotřebitelů jednotlivých členských zemí EU nicméně na úterním setkání nedospěly ke společnému právnímu stanovisku k emisní aféře Volkswagenu. Informuje o tom agentura DPA.

Mluvčí Jourové po setkání uvedl, že nizozemský úřad pro ochranu spotřebitelů by měl nyní připravit plán společného postupu vůči Volkswagenu. Evropská komise podle mluvčího tento postup podpoří a pomůže úřadům dospět ke společnému právnímu postoji.

Volkswagen předloni v září přiznal, že po celém světě zhruba do 11 milionů naftových automobilů instaloval software, který umožňuje manipulovat s testy emisí. Skandál se týká rovněž 1,2 milionu vozů české divize Škoda Auto. V Evropské unii musí Volkswagen v důsledku této kauzy svolat k opravě kolem 8,5 milionu aut.

Volkswagen již delší dobu odmítá výzvy, aby evropské zákazníky za emisní skandál odškodnil podobným způsobem jako zákazníky ve Spojených státech. Šéf koncernu Matthias Müller loni uvedl, že odškodnění evropských zákazníků po vzoru dohody v USA by bylo vzhledem k rozdílným právním podmínkám nepřiměřené, a navíc příliš nákladné.

Dohoda o řešení skandálu v USA, která se týká zhruba 482 tisíc naftových vozů, předpokládá, že většina majitelů těchto aut obdrží odškodné 5100 až 10 tisíc dolarů (zhruba 130 tisíc až 255 tisíc korun). Majitelé se navíc mohou rozhodnout, zda budou požadovat opravu aut, nebo jejich zpětné odkoupení Volkswagenem.

Související

Peníze podle Leoše Rouska

Máte zájem o informace z ekonomiky v širších souvislostech?

Zadejte svou e-mailovou adresu a každý pátek dopoledne od nás dostanete výběr informací, které se během týdne objevily v médiích. Těšit se můžete na komentář událostí od Leoše Rouska, hlavního analytika Hospodářských novin.