Bezdrátové wi-fi sítě jsou nejběžnějším způsobem, jehož pomocí se lidé v tuzemsku připojují k internetu. Žádný jiný národ v Evropě tuto technologii nevyužívá tolik jako právě Češi. Ti bezdrátovému připojení dávají přednost před pevným ADSL i mobilním internetem telekomunikačních operátorů.

Proto jsou drobní poskytovatelé připojení hlavními vládci českého internetu, což nahrává i dodavatelům jejich technického vybavení.

Jednička a dvojka českého trhu s wi-fi příslušenstvím − firmy i4wifi a ASPA − se proto nyní spojují, aby posílily svou pozici na trhu. Výši včera oznámené transakce žádná ze společností nekomentovala, podle informací HN šlo o nižší desítky milionů korun. Obratově oba podniky loni dohromady dosáhly na 618 milionů korun.

Internet v Česku

Wi-fi

28 % domácností v Česku se k internetu připojuje pomocí bezdrátové technologie wi-fi. Češi využívají wi-fi nejvíc ze všech Evropanů. Třeba v Německu či Rakousku je podíl wi-fi jen 2procentní.

ADSL

25 % domácností se k internetu připojuje pomocí pevné telefonní linky a technologie ADSL. Ve většině států EU tato technologie zcela dominuje.

Kabelová televize

14 % domácností k připojení k internetu využívá kabelových drátů, které vedle vysílání televize slouží také k připojení k síti. Nejznámějším poskytovatelem tohoto typu připojení je UPC.

 

 

618 milionů Kč

loni dosáhl dohromady obrat společností i4wifi a ASPA. V příštím roce chtějí utržit přes 660 milionů korun.

"Od našich zákazníků očekáváme vysoké investice do bezdrátové infrastruktury. Naše firmy se proto spojují, aby uspokojily zvýšenou poptávku," říká spolumajitel pražské i4wifi Michal Klečka.

"Nová firma obsáhne 49 procent českého dodavatelského trhu. Z pozice získané po spojení dokážeme významně těžit," doplňuje Stanislav Kvasničák z královéhradecké společnosti ASPA. Podle něho chce společný podnik v příštím roce dosáhnout tržeb přesahujících 660 milionů korun.

Větší ze společností, i4wifi, která loni utržila 430 milionů korun, provozuje největší český e-shop v oboru. "Asi 10 tisíc zákazníků si od nás alespoň jednou ročně něco koupí, každý rok nám pak přibude pět tisíc nových klientů," říká spolumajitel firmy Klečka, podle něhož je počet klientů dvojky trhu ASPA oproti jeho společnosti zhruba o čtvrtinu nižší.

Většinu obchodů i4wifi, což je i jméno nově vzniklého podniku, uzavírá s drobnými providery. Za pomoci optických kabelů a menších vysílačů, které Klečkova firma prodává, takoví poskytovatelé bezdrátově šíří připojení v okruhu menších měst, kde se k jejich sítím za pomoci routerů připojují tisíce až desetitisíce zákazníků.

Podle údajů Evropské komise je k takovým bezdrátovým wi-fi sítím připojeno až 28 procent domácností v Česku. Třeba v Německu přitom podíl wi-fi připojení dosahuje pouze dvou procent. Na Česko se v tomto směru dotahuje jen sousední Slovensko či Polsko. Čeští "wifináři" jsou tak díky své silné pozici na tuzemském trhu zárukou nízkých cen internetu, kterým se podle Klečky nevyrovná ani mnohem větší trojka mobilních operátorů: T-Mobile, O2 a Vodafone.

"Za cenu mezi 300 a 400 korunami měsíčně můžete od drobných bezdrátových poskytovatelů téměř kdekoliv v Česku získat velmi rychlé neomezené připojení," míní Klečka. Podle něho operátoři se svým pevným připojením ADSL za drobnými konkurenty v rychlosti zaostávají. "Jejich nabídky mobilního LTE připojení pomocí počítače zase bývají omezeny měsíčními datovými limity, které se rychle vyčerpají," uvádí dále spolumajitel dodavatelské firmy pracující pro drobné "síťaře".

Jejich úspěchy prý prokazují, že "molochům mobilních korporací lze úspěšně čelit".

"Tyto společnosti podnikají jen za účelem rychlého zisku. Toho sice dosahují, samy ale nemají důvod dále investovat do zlepšování služeb. Proto si myslím, že se drobní bezdrátoví poskytovatelé udrží i nadále," tvrdí zástupce i4wifi. Podle něho menší konkurenti operátorů těží i ze silného postavení v českých regionech. "Mají přímý kontakt s klienty a to je jejich obrovská výhoda," dodává Klečka z i4wifi.