Kdyby byla Lindsey Stirlingová, která v úterý a ve středu vystoupí v pražském Foru Karlín, obyčejnou houslistkou, mohlo jí ke slávě pomoci vítězství v nějaké soutěži. Stirlingovou ovšem proslavilo, když ji před očima milionů Američanů z talentové show vyhodili.

V srpnu 2010 se stala finalistkou nesmírně populární soutěže Amerika má talent. Stirlingová odvedla silné výkony v prvních kolech, ze čtvrtfinále ji však jedna z porotkyň vykázala se slovy: "Vy byste nenaplnila ani divadlo v Las Vegas."

Dnes Stirlingová naplní jakýkoliv sál, jak dokazují oba pražské koncerty. Do metropole hudebnice přijíždí v rámci velkého turné, během nějž navštíví osmadvacet evropských měst a bude pokračovat do Austrálie a na Nový Zéland. Její sláva je nevídaná: youtubový kanál Stirlingové odebírá téměř devět milionů lidí, nejvíc ze všech hudebnic na světě. Kromě toho už získala několik cen za vysoké prodeje svých nahrávek v USA i Evropě. A když předloni v pouhých osmadvaceti letech vydala svůj životopis, dostal se na seznam bestsellerů amerického deníku New York Times.

"Byl to zničující zážitek, největší selhání v mém životě," vzpomíná Stirlingová v rozhovoru pro HN na talentovou show. "Ale zpětně vzato jsem nesmírně ráda, že mě vykopli. Donutilo mě to učinit rozhodnutí: nechám lidi, aby se mnou vymetali, nebo jim dokážu, že jsem schopnější, než si myslí?" říká Stirlingová, která se prý pustila do práce ještě tvrději, aby "už mi nikdo nemohl říct něco tak hrozného".

Stirlingová je klasicky školenou houslistkou, před vážnou hudbou však dává přednost elektronické a kombinuje ji s tancem. Tančící houslistka se stala raritou i na YouTube. Když roku 2012 vydala první album, skladba Crystallize se s 42 miliony přehráními na serveru stala osmým nejsledovanějším videem.

"Nebýt youtubového kanálu, nedostala bych se tam, kde jsem dnes," říká houslistka, pro niž sociální síť nahradila klasickou "síť" hudebního průmyslu, ve které figurují agenti, nahrávací společnosti a distributoři.

Ne že by Stirlingová nakonec nenašla agenta − její úspěch vzbudil zájem společnosti Atom Factory, která spolupracuje se zpěvačkou Lady Gaga. Roku 2013 s nimi Stirlingová podepsala smlouvu a dnes podobně jako Gaga střídá výstřední kostýmy a má srovnatelně propracovanou show. Snad jen vystupuje o něco přátelštěji než Gaga. S tím může souviset skutečnost, že Stirlingová je věřící mormonka, kdysi dokonce působila jako misionářka v New Yorku.

"Mám nesmírně pestrou skupinu fanoušků od pěti do pětadevadesáti let," říká. "Když vytvářím choreografii koncertu, chci něco, co rozzáří oči malé dívky, teenager to bude považovat za "hustý" a starší posluchači třeba kvitují, jak je to dobře vymyšlené," říká.

Stirlingová do své vysoce osobní hudby vkládá až dětský půvab. Její druhé album Shatter Me vyprávělo o boji s anorexií, zatím poslední nahrávku Brave Enough inspirovalo nečekané úmrtí jednoho z členů kapely. O vážných tématech však Stirlingová zpívá oblečená jednou jako školačka, podruhé jako baletka, jindy třeba jako pirátka. A na koncertech hrává i na dětské nástroje.

Před koncerty pořádá takzvané Meet and Greet, tedy osobní setkání s posluchači. Na současném turné stojí 136 eur a posluchači se musí řídit nezvyklým varováním: "Během Meet and Greet je zakázáno zvedat Lindsey do vzduchu."

Stirlingová se nad tím pousměje a vysvětlí, že se s fanoušky ráda osobně pozná, akorát že někteří ji na předchozím turné "zvedali jako dítě, nebo si mě dávali na záda", jak říká. "Asi proto, že jsem mnohem menší, než čekají. Ale mně je třicet let. Už nejsem dítě."