Francouzská automobilka PSA podle zdrojů agentury Bloomberg vyjednává s General Motors (GM) o koupi Opelu. Francouzi nejdříve uvedli, že jednají s Opelem o spolupráci, nakonec potvrdili i zájem o jeho převzetí. Koupit chtějí i značku Vauxhall, pod níž prodává Opel ve Velké Británii.

Zájem o Opel připustil koncern PSA ve svém prohlášení, kde uvádí, že navyšuje počet strategických iniciativ s GM za účelem zvýšení profitu a efektivity. To zahrnuje i potenciální koupi Opelu, která ale zatím není hotová. Podle agentury Reuters nicméně k prodeji dojde v průběhu několika následující dní.

V současnosti se připravují jednání o ceně, řádově by mělo jít o miliardy dolarů. PSA by se podle agentury stala automobilkou s druhým největším podílem na evropském trhu hned po Volkswagenu. Měla by kolem 16 procent. Akcie PSA okamžitě reagovaly růstem o více než pět procent.

PSA si od akvizice slibuje přístup k novým technologiím a snížení výrobních nákladů a získalo by i přístup k nejnovějším technologiím například v oblasti elektromobility. Opel totiž nedávno představil model Ampera-e, jenž je dvojčetem amerického Chevroletu Bolt.

Obě automobilky spolupracují dlouhodobě, Američané dokonce vlastnili sedmiprocentní podíl ve francouzském koncernu, v roce 2014 ale došlo k prodeji podílu. PSA se v tu dobu potýkala s finančními problémy.

Ty vyřešily investice francouzské vlády i čínského výrobce Dongfeng Motor. Oba tyto subjekty drží po 14 procentech automobilky. Za koncem kapitálového propojení francouzského a amerického koncernu stál pravděpodobně strach General Motors ze získání přístupu k technologiím čínskou stranou. Podobný problém stál i za zablokováním prodeje Saabu do Číny a jeho následným bankrotem.

I přes ukončené propojení spolu obě automobilky nadále spolupracují na vývoji nových modelů, aktuálně se například jedná o malá SUV Peugeot 2008 a Opel Crossland X, které sdílí společné technické komponenty. V budoucnu by za podpory obou stran měly vzniknout i další modely, především v segmentu SUV.

Evropská divize Opelu hospodařila v posledním čtvrtletí loňského roku se ztrátou 246 milionů dolarů, ta se však snížila z 298 milionů dolarů o rok dříve. Za celý rok 2016 Opel a jeho sesterská značka Vauxhall snížily ztrátu na 257 milionů dolarů z 813 milionů dolarů v roce 2015.

Ředitel Opelu Karl-Thomas Neumann před týdnem uvedl, že kdyby nebylo britského referenda o odchodu z EU, po kterém prudce klesla libra, firma by vykázala zisk. Evropská divize je ve ztrátě od roku 1999.

Pokud k transakci dojde, znamenalo by to konec evropských aktivit General Motors. Nejprve se z Evropy stáhla automobilka Chevrolet (s výjimkou sportovních modelů Camaro a Corvette), jejíž konec měl pomoci navýšit zájem o podobně laděné modely Opel. To se povedlo jen částečně, Opel s Vauxhallem loni snížily svou ztrátu v Evropě na 257 milionů dolarů z 813 milionů dolarů v roce 2015, a to navzdory zvýšeným prodejům Opelu a celkovému evropskému tržnímu podílu 5,73 procenta, patřící Opelu i Vauxhallu. GM také kvůli finančním problémům uzavřel v roce 2014 továrnu v Bochumi. Stejný osud postihl továrnu PSA v Aulnay.

PSA patří mezi podniky, na které měl v dřívějších letech největší dopad pokles poptávky po automobilech v Evropě. Firma před časem zahájila rozsáhlou restrukturalizaci, aby obnovila ziskovost a snížila závislost na evropském trhu.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru