Čistý zisk největší americké automobilky General Motors (GM) se v loňském čtvrtém čtvrtletí meziročně propadl o zhruba 70 procent na 1,84 miliardy dolarů (46,6 miliardy korun). Pokles částečně způsobily kurzové ztráty. Zisk však překonal očekávání analytiků.

Zisk na akcii klesl na 1,19 dolaru z 3,92 dolaru před rokem, kdy pomohly rozsáhlé jednorázové příjmy. Bez zahrnutí jednorázových položek se zisk snížil pouze o 14 procent na 2,4 miliardy dolarů, respektive na 1,28 dolaru na akcii. Analytici v průměru počítali s propadem zisku na 1,17 dolaru na akcii.

Kurzové ztráty ve čtvrtletí dosáhly 500 milionů dolarů. Hlavní podíl na tom měl pokles britské libry kvůli rozhodnutí Británie opustit Evropskou unii.

Za celý loňský rok se čistý zisk snížil o téměř tři procenta na 9,4 miliardy dolarů (237,9 miliardy korun). Celkové tržby loni naopak o devět procent vzrostly a dosáhly 166,4 miliardy dolarů (4,2 bilionu korun), zatímco analytici je odhadovali na 163,5 miliardy dolarů.

Evropská divize Opel hospodařila ve čtvrtletí se ztrátou 246 milionů dolarů, ta se však snížila z 298 milionů dolarů o rok dříve. Za celý rok 2016 Opel a jeho sesterská značka Vauxhall snížily ztrátu na 257 milionů dolarů z 813 milionů dolarů v roce 2015. Ředitel Opelu Karl-Thomas Neumann dodal, že kdyby nebylo britského referenda o odchodu z EU, po kterém prudce klesla libra, firma by vykázala zisk. Evropská divize je ve ztrátě od roku 1999.

V letošním roce GM očekává zisk na akcii v rozmezí šest až 6,5 dolaru. Loni zisk činil 6,12 dolaru na akcii, napsala agentura Reuters.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru