Německá automobilka Volkswagen se dohodla, že ve Spojených státech vynaloží nejméně 1,26 miliardy dolarů (31,6 miliardy korun) na odškodnění majitelů a na úpravu či odkup 80 000 naftových vozů s třílitrovými motory, které umožňují manipulovat s emisními testy. Pokud by regulátoři neschválili plány na úpravu těchto vozů, mohly by se náklady vyšplhat na více než čtyři miliardy dolarů (100 miliard korun). Vyplývá to podle agentury Reuters ze soudních dokumentů.

Volkswagen v prosinci uvedl, že se dohodl na zpětném odkupu 20 000 vozů a že u dalších 60 000 vozů počítá pouze s úpravou. Soudní dokumenty ukázaly, že majitelé, kteří se rozhodnou pro úpravu, obdrží od Volkswagenu odškodné 7000 až 16 000 dolarů (zhruba 175 000 až 400 000 korun). Dalších 500 dolarů dostanou, pokud úpravy ovlivní výkon vozu.

Volkswagen se již dříve dohodl, že v USA vynaloží až 10 miliard dolarů na zpětný odkup 475 000 vozů s dvoulitrovými motory, které umožňují manipulovat s emisními testy.

Stamiliony za urovnání žalob

Německý výrobce automobilových součástek Robert Bosch zaplatí ve Spojených státech 327,5 milionu dolarů (přes osm miliard korun) za urovnání civilních žalob souvisejících s emisním skandálem automobilky Volkswagen.

Společnost Bosch byla dodavatelem softwaru, s jehož pomocí Volkswagen manipuloval s testy emisí naftových vozů. Firma nicméně odmítá nařčení, že se na manipulacích vědomě podílela. Ani v dohodě o urovnání nepřiznala žádné pochybení, píše agentura DPA.

Dohoda podle firmy urovnává požadavky spotřebitelů a prodejců ojetých automobilů. Její dosažení bylo oznámeno již v prosinci, teprve nyní však byly zveřejněny finanční podmínky. Dohodu ještě musí schválit americký soud.

Americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) předloni v září Volkswagen obvinila, že do vozů s naftovým motorem instaloval software umožňující při testování emisí skrývat vysoce nadlimitní hodnoty oxidů dusíku. Volkswagen následně přiznal, že tento software po celém světě instaloval zhruba do 11 milionů naftových aut. Skandál se týká i zhruba 1,2 milionu vozů Škoda Auto. 

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru