Finanční správa provedla od zahájení elektronické evidence tržeb 2951 kontrol, v jejichž rámci odhalila 367 porušení pravidel. Z toho 257 zjištění předali kontroloři do správního řízení. Na pondělním semináři k EET to uvedl šéf finanční správy Martin Janeček. Elektronická evidence tržeb povinně začala loni 1. prosince pro hotely a restaurace.

"Dosavadní šetření v terénu prokázala, že drtivá většina podnikatelů se na evidenci připravila. Finanční i celní správa se seznamují se všemi potenciálními prodejními místy. Takže nyní nedochází k tomu, že bychom se zaměřovali jen na ta problematická místa," uvedl Janeček.

Za závažné porušení zákona o evidenci tržeb hrozí pokuta až 500 000 korun nebo až uzavření provozovny. K zásadnímu porušení například patří, že obchodník nebude mít zařízení pro evidenci tržeb.

Náměstkyně ministra financí pro daně a cla Alena Schillerová upozornila, že ministerstvo financí očekává, že v systému EET bude zaevidována stopadesátimiliontá účtenka. Podle údajů na serveru etrzby.cz zaznamenala finanční správa do neděle přes 147,8 milionu účtenek.

Z údajů dále vyplývá, že tržby aktuálně eviduje 45 576 podnikatelů. Finanční správa zatím přidělila 83 814 autentizačních údajů. V tom jsou přitom zahrnuti podnikatelé z první i druhé vlny EET.

Další vlna evidence tržeb se týká od 1. března zhruba 250 000 firem a podnikatelů v maloobchodu a velkoobchodu. Schillerová v pondělí opět vyzvala podnikatele, aby žádost o registraci k EET nenechali na poslední chvíli. Do startu druhé fáze evidence tržeb zbývá jen 22 pracovních dnů," upozornila. První fáze EET se přitom od prosince týkala zhruba 40 tisíc podnikatelů.

Schillerová dále upozornila, že do konce týdne vydá ministerstvo financí metodické stanovisko ohledně plateb kartou na internetu. "Půjde o to, k jakému okamžiku bude vydávána účtenka," uvedla.

Vláda si od evidence tržeb slibuje omezení daňových úniků a narovnání podnikatelského prostředí. Pravicová opozice opatření kritizuje a tvrdí, že zlikviduje mnoho drobných živnostníků. Po hotelech a restauracích se budou muset v další vlně od letošního března do EET zapojit maloobchodní a velkoobchodní firmy.

Po nich přijde řada i na další obory podnikání. Stánkový prodej občerstvení bez zázemí pro hosty ve formě stolů a židlí, například na festivalech, se do evidence zapojí od března 2018, stejně jako prodej na farmářských trzích nebo služby účetních, advokátů i lékařů. Od června 2018 se do systému zapojí například kadeřnice, vybraní řemeslníci, opraváři domácích spotřebičů nebo astrologové.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru