V českém televizním byznysu se dohodl největší obchod za posledních dvanáct let. Potvrdily se tak dřívější informace HN, že švédská mediální skupina MTG (Modern Times Group) prodala za několik miliard korun svůj poloviční podíl v Primě, druhé největší komerční televizi v Česku.

Novým vlastníkem je společnosti Denemo Media, již ze 75 procent vlastní podnikatel Vladimír Komár a zbylou čtvrtinu má skupina GES Ivana Zacha, kterému už patří druhá polovina televize. Nově tedy Zach Primu většinově ovládne a bude mu patřit podíl ve výši 62,5 procenta.

Kupní cena podle tiskové zprávy vychází z ocenění celé mediální skupiny na 237,4 milionu eur (asi 6,4 miliardy korun). Transakce podléhá schválení Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže.

O prodeji Primy se spekulovalo několik let a v průběhu času padla jména řady možných kupců - nejvíc zazníval Andrej Babiš, pak Petr Kellner a Daniel Křetínský.

Švédská skupina MTG (Modern Times Group) se v uplynulých letech postupně zbavovala svých aktiv v zahraničí. Stáhla se z Maďarska, Ruska, Afriky a začala hledat kupce pro kanály v Litvě, Lotyšsku a Estonsku. Místo tradičního televizního byznysu chce investovat do digitální zábavy, například segmentu eSports, kam patří turnaje v počítačových hrách. Se strategií patrně souvisí i prodej Primy. Švédové totiž zároveň oznámili, že navýší svůj podíl ze třetiny na 51 procent ve společnosti InnoGames, která vyvíjí on-line hry hrané v prohlížečích, jako například Forge of Empires nebo Grepolis.

Televize Prima začala vysílat 20. června 1993 jako stanice Premiéra, současný název používá od roku 1997. Počet jejích kanálů se postupem času rozrostl na sedm, naposledy v pondělí spustila slovenský program Prima Plus.

Skupina Prima byla loni třetí nejsledovanější na tuzemském trhu po České televizi a Nově. Její celodenní podíl na trhu u diváků starších 15 let byl 21 procent. V hlavním vysílacím čase po osmé večer se jí dařilo lépe, tam její podíl na sledovanosti dosáhl 21,7 procenta.

Primě se daří zejména u mladších diváků, v kategorii 15-54 let byla její průměrná sledovanost 23,8 procenta. Vyplývá to z oficiálního peoplemetrového měření pro Asociaci televizních organizací.

Související