Operátoři investovali miliardy do postavení sítí, ale uměle na nich brzdí provoz. "Je to podobné jako postavit dálnici a rozhodnout, že na ni pustím jen skútry," říká člen rady Českého telekomunikačního úřadu (ČTÚ) Ondřej Malý.

Ondřej Malý

Studoval na Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy. V rámci magisterských studií vycestoval na Renvall Institute Helsinské univerzity. Pracoval v on-line deníku iDnes, kde se věnoval IT a vědě. Působil následně v Lidových novinách a naposledy i v Hospodářských novinách, kde se věnoval problematice telekomunikací a informačních technologií. Do funkce člena rady ČTÚ ho vláda jmenovala v roce 2012.

Současná situace, kdy operátoři sice nabízí jedny z nejrychlejších dat, ale zároveň je omezují velmi nízkými limity na objem spotřebovaných dat, je podle Malého jen obchodní politikou firem. "Omezení přenosu dat podle mne nejsou technického rázu, jde o obchodní rozhodnutí operátorů," prohlásil.

Sítě LTE jsou budovány tak, aby dokázaly bez problémů zvládnou například streamování videa, nejčastější datový limit 1,5 GB však přenos videa vyčerpá velmi rychle. "Je možné to ilustrovat i na faktu, že operátoři nabízí aplikaci pro sledování televize, kterou ale zároveň nedoporučují zákazníkům používat na jejich vlastní síti, což je vskutku bizarní," popsal Malý.

ČTÚ však podle radního nemůže zasáhnout proti vysokým koncovým cenám, to lze pouze u velkoobchodních nabídek a takzvaných relevantních trhů. "Pro ovlivnění maloobchodních cen připadají v úvahu nepřímé cesty, nejlépe založené na posílení konkurence na trhu," řekl radní. Takovými nástroji mohou být například regulované velkoobchodní trhy pro alternativní operátory nebo kmitočty pro nové operátory.

Předešlé aukce kmitočtů nového hráče na trh nepřivedly, ČTÚ však nyní chystá aukci v pásmu 3,7 GHz, které se dá pro vysokorychlostní internet využít. "Část spektra v této aukci je vyhrazena pro nové hráče," potvrdil Malý.

On-line rozhovor již skončil.

Online rozhovor

  Obnovit
Čtenářský dotaz
Jak chcete operátory přinutit snížit ceny? Na jednu stranu bych to uvítal, data tvoří 70% až 90% nákladů na mobily naší rodiny, přitom je nijak zvlášť nevyužíváme (protože si to nemůžeme dovolit). Nemůže to ohrozit investice do rozvoje sítí? Kde končí zisky operátorů - v domácích investicích do infrastruktury nebo někde jinde (například na kontech zahraničních matek)?
Ondřej Malý
Dobrý den, ceny jsou výrazem úrovně konkurence na daném trhu. V Česku se vyvinul tak, že pro část zákazníků - firmy a veřejnou správu - jsou telekomunikační služby levné, v mnoha případech (zvláště v segmentu veřejné správy, tedy úřadů, krajů, měst a organizačních složek státu) až extrémně levné a operátoři bojují o každého jednoho zákazníka. Naopak pro domácnosti či jak operátoři říkají "nefiremní" zákazníky, jsou služby velmi drahé. Bezpochyby je zásadní zvýšit konkurenci právě na tomto tržním segmentu. Možností je několik. Jako velmi nadějnou vidím aktivitu úřadu v oblasti snížení velkoobchodních cen vyplývajících z aukce kmitočtů z roku 2013 (https://www.ctu.cz/sites/default/files/obsah/ctu/tiskova-zprava-velkoobchodni-cena-pristupu-k-siti-lte-je-vysoka-ctu-vyzyva-operatory-k-jejimu/obrazky/tz20170119vyzva-velkoobchod-lte.pdf). Pokud bude pro virtuálního operátora nákupní cena dat 100-150 kč za 1 GB, bude pro něj možnost konkurovat nabídkám velkých operátorů snazší. Kde končí zisky operátorů je vidět z jejich výročních zpráv. :-)
Čtenářský dotaz
Dobrý den, jaké změny legislativy, případně jaká exekutivní opatření (usnesení vlády a podobně) by podle vašeho názoru byla třeba, aby český stát (sensu lato - včetně regulátora, vlády) měl možnost vynutit větší konkurenci v segmentu služeb pro koncové zákazníky? Jinými slovy - kdyby se našla politická vůle, co by bylo v současné situaci potřeba udělat?
Ondřej Malý
Dobrý den, ideální by bylo zjednodušení přenositelnosti čísla mezi operátory a odbourání dlouhých výpovědních lhůt, výrazně tvrdší regulace jednostranných změn smluv ze strany operátorů a návrat ochrany spotřebitele do doby před protispotřebitelskou novelou zákona z roku 2014. Nejvíce problémů přinesl přístup operátorů k dlouhodobým úvazkům: dříve si lidi neuvazovali, a když se uvázali, dal jim operátor něco navíc. Dnes je to obráceně: když se nechce uvázat, musí zákazník zaplatit něco navíc.
Čtenářský dotaz
Pane Malý, jde tu o snahu vytáhnout ze zákazníků více peněz nebo jde o nepochopení měnícího se trhu a tedy změněné poptávky po datech (streaming hudby, sociální sítě, youtube, ...)? A nebo jde o kombinaci obojího? Děkuji
Ondřej Malý
Dobrý den, datové limity nabízené běžným (nefiremním) zákazníkům jsou bizarně nízké, jakékoli dnes naprosto běžné užívání internetu (streaming hudby nebo videa, online navigace) je s nimi takřka nemožné. Je možné to ilustrovat i na faktu, že operátoři nabízí aplikaci pro sledování televize, kterou ale zároveň nedoporučují zákazníkům používat na jejich vlastní síti, což je vskutku bizarní (viz třeba zde: https://twitter.com/ondrej_m/status/766168930939437056).
Čtenářský dotaz
Dobrý den, Ondřeji, lze předpokládat, že čeští operátoři budou po zrušení evropského roamingu nuceni zlevnit své služby a přizpůsobit se ostatním zemím EU? Zákazníkům přeci již nebude nic bránit k pořízení nejlevnějšího dostupného tarifu v Evropě. Také by mne zajímalo, kdy ke zmíněnému zrušení roamingu dojde? Děkuji, Jan Kubeš.
Ondřej Malý
Dobrý den, nebude to tak úplně jednoduché. Roaming skutečně "skončí", ale evropské nařízení umožňuje operátorům postihovat jeho zneužívání (záměrem regulátora je v tomto případě zlevnit volání ze zahraničí, nikoli spustit panevropský "run" na nejlevnější tarify v libovolné zemi). Pokud chcete podrobnosti, tak pravidla týkající se přiměřeného využívání roamingových služeb jsou zde: http://eur-lex.europa.eu/legal-content/CS/TXT/HTML/?uri=CELEX:32016R2286&from=EN) Ke "zrušení" roamingu (spíše tedy roamingových příplatků) dojde 15. června 2017.
Čtenářský dotaz
Existují vůbec nějaké úřední nástroje jak donutit operátory v ČR ke snížení cen respektive navýšení služeb ? Neviditelná ruka trhu viditelně nefunguje. A pokud existují, proč už se neaplikují, případně od kdy se začnou aplikovat. Proč přidávat více dat když je Češi nespotřebují ? Asi tak absurdní tvrzení jako "proč zvyšovat platy, když Češi stejně více peněz než vydělají neutratí".
Ondřej Malý
Nařídit snížení cen (cestou jejich regulace) lze u velkoobchodních cen a relevantních trhů (které nejsou dostatečně konkurenční). Zde úřad provádí potřebné analýzy a ukládá nápravná opatření, ale ani ta se nemohou týkat maloobchodních cen. Pro ovlivnění maloobchodních cen připadají v úvahu nepřímé cesty, nejlépe založené na posílení konkurence na trhu - což mohou být např. kmitočty pro nové operátory, regulované velkoobchodní ceny pro alternativní operátory, samotná povinnost zveřejnění velkoobchodní nabídky, uložení povinnosti jednat se všemi zájemci z řad alternativních operátorů, účast úřadu na těchto jednáních (pokud je vyžádána) a další. Mezním nástrojem pak mohou být sankce, ukládané operátorům za nedodržení povinností, až po odebrání dříve udělených kmitočtových přídělů.
Čtenářský dotaz
Dobrý den, pane Malý. Pokud se nepletu, ČTÚ má již několik let na starost i ochranu spotřebitele. Já osobně ale žádný posun v této oblasti nevidím. Můžete mi prosím napsat pár konkrétních věcí, které se za dobu vašeho působení v úřadě pro zákazníky operátorů zlepšily? Díky a přeji vám hezký den.
Ondřej Malý
Dobrý den, Pro ČTÚ je ochrana spotřebitele prioritou, úřad je ale limitován tím, co mu zákon umožní. V době schvalování protispotřebitelské novely zákona o elektronických komunikacích ČTÚ hlasitě upozorňoval na důsledky, které tato norma přinese. Bohužel naše varování nebyla ze strany politiků vyslyšena a došlo k významnému oslabení práv zákazníků v porovnání s právy operátorů. Co se týká konkrétních věcí - zrychlila se přenositelnost čísel, operátoři dostali pokutu za špatně oznámené jednostranné změny smluv, na český trh vstoupili virtuální operátoři (před pěti lety jich bylo 0, dneska desítky), díky dobře nastaveným podmínkám z aukce operátoři pokryli poměrně rychle Česko LTE sítí (nesrovnatelně oproti rychlosti pokrývání sítí 3G). Zdá se, že se z ochrany spotřebitele v telekomunikacích konečně stal i předmět zájmu volených zástupců lidu, takže je možné, že i v této oblasti se dočkáme pozitivních změn. :-)
Čtenářský dotaz
Čím si vysvětlujete rozdíl mezi částkami za služby, ze kterých vycházíte ve vašich studiích, a ARPU, které zveřejňují operátoři? Ceny, které uvádíte vy, jsou více než dvojnásobné.
Ondřej Malý
Dobrý den, ARPU je průměr přes celý trh a všechny zákazníky. Pokud je ARPU relativně nízké (jako v ČR) a ceníkové ceny vysoké (jako v ČR), pak je důvodem, že se mnoho zákazníků pohybuje mimo ceníkové ceny - jsou to ceny pro firmy a státní správu a různé zaměstnanecké tarify (některé organizace, například Ministerstvo zemědělství nebo Zlínský kraj mají od svých operátorů ještě možnost nabídnout výhodné ceny zaměstnancům nebo rodinám svých zaměstnanců) a rovněž retenční a akviziční nabídky.
Čtenářský dotaz
Dobrý den, budete si na twitteru stále s panem Novákem jenom stěžovat, nebo začnete trh alespoň nějak regulovat? Letmým pohledem do zákona o elektronických komunikací jsem zjistil, že vaše zákonná oprávnění nejsou zase tak malá. To není nikdo na ČTÚ schopný využít alespoň § 51? Nebo na to nemá koule? Nebo lobby dosahuje až do nejvyšších pater ČTÚ?
Ondřej Malý
Úřad reguluje už dlouho, podle paragrafu §51 Zákona o elektronických komunikacích dělá analýzy relevantních trhů již řadu let. Jaké ty relevantní trhy jsou, stanoví doporučení Evropské komise. Na Twitteru publikujeme své osobní názory, nikoli názory úřadu (ten má svůj vlastní twitterový účet).
Čtenářský dotaz
Už hodně dlouho je český trh těžce zakonzervovaný kartelovými dohodami. Nemyslíte, že by stálo za to nabídnout licence pro dalšího operátora?
Ondřej Malý
Určitě, již se na tom pracuje: úřad připravuje aukci kmitočtů v pásmu 3,7 GHz, které se dají využít pro poskytování vysokorychlostního přístupu k Internetu. Pak bude záležet na tom, zda se najde někdo, kdo se do aukce jako nový zájemce nejenom přihlásí, ale také v ní uspěje. Část spektra v této aukci je vyhrazena pro nové hráče.
Čtenářský dotaz
Dobry den,s tim romingem by me to zajimalo take! Hlavne jak to bude fungovat (jestli to co mam tady budu moci "doutratit" treba na dovolene v zahranici aniz bych neco doplacel a tak....( V ramci tarifu) . Za dalsi kdy budou neomezene tarify na data za rozumne nizke ceny do 500,- ? A za dalsi kdo vymysli ty smesne pokuty pro operatory,ty se tomu musi dobre smat nejaky 2 mega je fakt vytrhne....) Dik za odpovědi.
Ondřej Malý
Dobrý den, v případě roamingu je to tak, že budete v zahraničí volat za domácí ceny za podmínek jako doma za předpokladu dodržení podmínek férového využívání roamingových služeb, které jsou (ano, přiznávám že dost komplikovaně řečí úřední) popsány zde: http://eur-lex.europa.eu/legal-content/CS/TXT/HTML/?uri=CELEX:32016R2286&from=EN Co se pokut týče, tak jejich výše je omezená zákonem a je na zákonodárcích, aby je upravili. Úřad si zákon přepisovat nemůže. :-)
Čtenářský dotaz
Podle zákona, pokud se jako zákazník dostanu do prodlení s platbou, má operátor povinnost zaslat prokazatelnou upomínku, stanovit náhradní termín plnění a cena za ni má být nákladová. Realita třeba O2 je taková že upomínka je zaslána jen na email a hlavně cena tohoto emailu je 181,50Kč, což není nákladová cena emailu ani zdaleka. Navíc u zákazníka, který má třeba osobní bankrot, se tímto vůbec neobtěžují a odpojí den po splatnosti. Proč stále neřešíte takové jasné porušování platných zákonů?
Ondřej Malý
Dobrý den, díky za informaci, navrhnu příslušnému odboru, aby tyto ceny prošetřil.
Čtenářský dotaz
Dobrý den, mohl by ČTU konečně začít dávat odpovídající pokuty? Třeba v procentní výši z obratu operátora? To už by je opravdu zabolelo více, než nynější směšné částky. A dále je zřejmé, že na dnešním telekomunikačním trhu vládne oligopol a je potřeba jej rozbít. Jaké kroky plánujete v této oblasti?
Ondřej Malý
Dobrý den, maximální výše pokut je stanovena zákonem a dokud zákonodárce zákon nezmění, nemůže ČTÚ pokuty udělovat například jako procento z obratu, jak popisujete.
Čtenářský dotaz
Nabídky MNO naznačují, že chybí konkurence na našem - tolik specifickém - trhu. Je ještě nějaká možnost konkurenční chování povzbudit? Napadá mě pouze výrazná změna cenových i technologických parametrů velkoobchodní nabídky... Nadějí na čtvrtého operátora se asi můžeme vzdát, že?
Ondřej Malý
Dobrý den, povinnost velkoobchodní nabídky vyplývající z aukce na LTE kmitočty z roku 2013 je podle mne dobrý prokonkurenční nástroj, který má potenciál. Úřad nyní zaslal opět další výzvu ke snížení cen (https://www.ctu.cz/tiskova-zprava-velkoobchodni-cena-pristupu-k-siti-lte-je-vysoka-ctu-vyzyva-operatory-k-jejimu) a uvidíme, jak se s tím operátoři vypořádají. Z veřejných zdrojů vyplývá, že minimálně jeden z nich výzvu akceptuje).
Čtenářský dotaz
Dobry den vite jmenovite o nejakem virtualnum operatorovi, ktery uz vyuzil velkoobchodni nabidku LTE, kterou musi operatori poskytovat ?
Ondřej Malý
Dobrý den, někteří virtuální operátoři mají s těmi síťovými podle dostupných informací uzavřeny komerční dohody přístupu k LTE a je pravděpodobné, že do jejich podmínek se do určité míry promítlo i nastavení cen v povinné velkoobchodní nabídce. Na úřad se také obrátil po vydání tiskové zprávy jeden zájemce, který deklaroval zájem vytvořit nového virtuálního operátora, protože avizovaná úprava cen podle něj otevírá možnosti pro jeho vstup na trh.
Čtenářský dotaz
Dobrý den, Rád bych slyšel odpověď na otázku co znamená specifický trh v české republice kterým se neustále ohánějí naši operátoři?
Ondřej Malý
To není asi otázka na mne, ale na autora či autorku tohoto legendárního slovního spojení. :-)
Čtenářský dotaz
Proc se zavadi LTE, kdyz pri prumerne prenosove rychlosti se zakladnim i vetsim datovym tarifem je datovy balicek vycerpan doslova behem nekolika vterin? (pri cene treba 300+Kc)
Ondřej Malý
Je to věc operátora, zda chce diferencovat své nabídky podle objemových limitů, nebo limity úplně zrušit a nabízet různé rychlosti, jako to udělali operátoři např. ve Finsku nebo ve Švýcarsku, nebo kombinovat oba přístupy (nabízet tarify s datovými limity a rovněž neomezený tarif jako například v Litvě, Lotyšsku, Dánsku, Irsku, UK a nově i v Nizozemsku). Ale je jasné, že pokud setrvává u objemových limitů, které navíc nezvyšuje adekvátně možnostem a kapacitě sítě, dostává se přesně do té paradoxní situace, na kterou se ptáte. Je to spíš otázka na operátory, kteří investovali miliardy do výstavby svých sítí a teď na nich uměle brzdí provoz. Je to podobné jako postavit dálnici a rozhodnout, že na ni pustím jen skútry. Omezení přenosu dat podle mne nejsou technického rázu, jde o obchodní rozhodnutí operátorů.
Čtenářský dotaz
Dobrý den, proč si ČTÚ neustále stěžuje na rychlost internetu v ČR, když podle průzumu AKAMAI vyplývá, že u nás máme vyšší rychlost internetu, než například v Německu nebo ve Velké Británii?
Ondřej Malý
Úřad si na rychlosti nestěžuje, ty skutečně patří mezi nejvyšší na světě. Problém vidíme v objemových limitech, které nerostou adekvátně možnostem a kapacitě sítě. Pak je to jen o tom, jak rychle vyčerpáte svůj objemový limit - zda rychle nebo ještě rychleji. Ne o tom, zda vyšší rychlost k něčemu reálně využijete. S tarify s limitem 1,5 GB dat, který označují operátoři jako "oblíbené" a "nejprodávanější" je rozdíl mezi LTE a 3G sítí pro zákazníka prakticky neznatelný, protože nemůže používat aplikace, na které je LTE síť ideální (jako je třeba streaming videa). Jedinou výhodu, kterou pocítí, je tak lepší pokrytí oproti 3G.
Čtenářský dotaz
Zabývá se stát/policie faktem, že 3 operátoři mají skoro totožné velmi vysoké nabídky? Co se musí stát aby naši operátoři čelili vyšetřování a možným astronomickým sankcím, které by donutili zahraniční management ke změnám?
Ondřej Malý
Myslím, že je dobré, že se z vysokých cen pro nefiremní zákazníky stalo politikum. Regulátor zmůže leccos, ale pokud politická reprezentace schvaluje zákony, které omezují ochranu spotřebitele (jako byla např. novela z roku 2014), pak se mu spotřebitel samozřejmě chrání výrazně hůře.
Čtenářský dotaz
Vodafone začal srážet ceny tarifů pro korporátní zákazníky. Taky bych bral paušál za 100Kč a neomezený internet v ceně. Myslíte, že je to udržitelné? Vždyť to jsou dumpingové ceny... Předem děkuji za odpověď. K.
Ondřej Malý
Dobrý den, nevím, zda jsou to dumpingové ceny ani zda je to udržitelné, je to obchodní politika operátora. Ale je z toho vidět, jak vypadá dnes český trh - nízké ceny u zákazníků s ičo a vysoké pro ty bez ičo, kde je nízká konkurence. A to si myslím, že by se mělo změnit.
Čtenářský dotaz
Dobry den, proc jsou vypovedni lhuty u operatoru tak nesmyslne dlouhe, kdyz prenos cisla trva k jinemu operatorovi v radu hodin/dni? Kdyz se dnes rozhodnu odejit, tak musim cekat i dele jak 2 mesice, nez me operator uvolni k jinemu. Chysta se nejaka zmena? Dekuji
Ondřej Malý
Dobrý den, tato lhůta je dle mého názoru opravdu nemravně a nesmyslně dlouhá. Řešit to měla novela zákona navrhovaná paní senátorkou Alenou Dernerovou, ale Senát její návrh zamítl. Zástupci Ministerstva průmyslu a obchodu také přímo během projednávání na senátních výborech slibovali, že podstatné věci z návrhu paní senátorky vloží do novely zákona o elektronických komunikacích, kterou ministerstvo připravuje v souvislosti s přechodem na nový standard pro digitální televizní vysílání DVB-T2. Nyní si přeje vyšší ochranu spotřebitele v oblasti telekomunikací i předseda vlády, což už dává výrazně vyšší naději na úspěch (viz http://byznys.lidovky.cz/zvule-mobilnich-operatoru-ma-skoncit-sobotka-naridil-mladkovi-upravit-zakon-18g-/firmy-trhy.aspx?c=A170113_101411_firmy-trhy_onv)
Čtenářský dotaz
Proč vůbec neregulujete, jak mají v Rakousku, tarify. Je hezké jenom kritizovat, ale mohly byste někdy regulovat a víc podporovat virtuální operátory.
Ondřej Malý
Dobrý den, konkurenci na trhu ČTÚ podporuje, např. nyní vyzval opětovně síťové operátory ke snížení velkoobchodních cen, což právě virtuálním operátorům umožňuje dostat se k zajímavějším nabídkám (viz https://www.ctu.cz/tiskova-zprava-velkoobchodni-cena-pristupu-k-siti-lte-je-vysoka-ctu-vyzyva-operatory-k-jejimu
Čtenářský dotaz
Dovolim si polozit posledni otazku, nemyslite si, ze CTU taha za kratsi konec provazu v souboji s operatory? Inspiroval se CTU nekde v zahranici (nacerpal know-how) od ostatnich uradu? Z meho pohledu zakaznika se CTU chova jako hodna pani reditelka skoly, ktera dovoli/prihlizi tomu, aby skolni jidelna v jeji skole, ktera vydava 3 jidla (3 operatori) vydelavala na detech a uctovala si tak vyssi cenu nebo naopak detem nutila neco co sami nechteji. Deti nemaji moznost jit jinam a musi brat co je...
Ondřej Malý
Samozřejmě je ČTÚ v kontaktu i s regulátory v jiných zemích, nejenom v EU. S těmi unijními úzce spolupracuje na platformě BEREC (Evropského družení národních regulátorů). Společné všem regulátorům je to, že se pohybujeme v určitém právním prostředí, které vymezuje určité mantinely jak regulátorům, tak operátorům. Když použiju Váš příměr k ředitelce školy, tak ta také nemůže nafackovat dětem či kuchařkám ve školních jídelnách, i kdyby sebevíce chtěla.
Čtenářský dotaz
Dobry den. Jak je mozne, ze mi muze operator vypnout simku, kde si platim neomezeny pausal. Odeslal jsem v prubehu 20 dnu cca 4000 sms. Operator se ohani tim, ze muzu omezovat sluzby ostatnim. Toto je samozrejme hloupost. Jak je mozne se branit, kdyz si operator da do obchodnich podminek cokoliv, takze si muze delat co chce. Proc nabizi tento tarif jako neomezeny a pak Vas vypne. Dekuji za odpoved
Ondřej Malý
Dobrý den, pokud neposkytuje operátor služby v souladu se smluvními podmínkami, pak určitě reklamujte vyúčtování a případně se obraťte s námitkou na ČTÚ. Návod je zde: https://www.ctu.cz/sites/default/files/obsah/stranky/8152/soubory/reklamace-namitky-vzory-web.pdf
Čtenářský dotaz
CTU chce porad zavadet nove regulace. Vsechny regulace podminky vzdycky jen zhorsi a naklady nakonec vzdy nese jen zakaznik. Navic za x let neni videt skoro zadny posun... Nechcete zvolit jinou taktiku?
Ondřej Malý
Co byste navrhoval jako nejúčinnější? Samozřejmě stále v mezích zákona a unijní legislativy ....
Čtenářský dotaz
Pane Malý, proč prostě těm lidem nepřiznáte, že důvodem k tak drahým datům je cena licencí za frekvence, kterou operátoři museli zaplatit ? Někdo tu porovnával ceny ČR vs. Rakousko, ale nikdo už neřekl to "B", že v Rakousku jsou licence n násobně nižší ?
Ondřej Malý
No protože to není pravda. V Rakousku zaplatili operátoři výrazně více za spektrum než v ČR (viz např. tento článek z Reuters: http://www.reuters.com/article/austria-telecoms-auction-idUSL5N0IC1RM20131022?rpc=401&feedType=RSS&feedName=governmentFilingsNews&rpc=401) Mezi cenou za příděl a koncovou cenou za službu pro zákazníka navíc není žádná přímá úměra, což zjistíte snadno, pokud si porovnáte, kolik v jednotlivých státech zaplatili operátoři za frekvence a jaké služby a za jakou cenu nabízejí svým zákazníkům.
Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru