Počet internetových obchodů v Česku loni klesl o 600 na 36 200. E-shopů mírně ubývá třetím rokem v řadě. V roce 2014 jich bylo nejvíc  37 200. Sortiment tuzemských e-shopů se loni rozšířil o pětinu. Do on-line nabídky se dostává zboží, které bylo ještě nedávno dominantou kamenných prodejen. Nejvýrazněji, o 63 procent meziročně, loni vzrostl on-line prodej potravin, oblečení se prodalo o 33 procent více. Vyplývá to z analýzy srovnávače cen Heureka.cz.

"Češi začínají on-line nakupovat zboží napříč veškerým sortimentem. To motivuje prodejce přidávat mezi své položky další a další druhy produktů. Týká se to jak velkých nákupních galerií, tak menších prodejců," uvedl ředitel Heureky Tomáš Braverman.

Kromě potravin a oblečení rychle rostl on-line prodej dětského zboží a produktů v kategorii dům a zahrada (oboje o 24 procent). Prodejům po internetu dominuje nadále elektronika s podílem 51 procent. Desetinu trhu má kategorie dům a zahrada, devět procent oblečení, pět procent kosmetika.

Víc než třetina (35 procent) lidí stále využívá k placení nákupů na internetu dobírku, 28 procent platí při převzetí zboží v kamenné pobočce e-shopu. Dalších 17 procent platí kartou on-line a devět procent využívá bankovní převod.

Vlastní kamennou prodejnu má 9000 internetových obchodů. Podle Heureky dosáhl podíl návštěv z mobilu a tabletu loni 37 procent. Podíl e-shopů, které měly svoje stránky uzpůsobené pro nákup z mobilních zařízení, stoupl o deset procentních bodů rovněž na 37 procent.

Češi loni utratili v tuzemských internetových obchodech 98 miliard korun, meziročně o 21 procent víc. Obrat trhu vzrostl i díky úspěšnému předvánočnímu období. Podíl e-commerce na celkových maloobchodních tržbách stoupl na 9,5 procenta. Vyplývá to z údajů Asociace pro elektronickou komerci (APEK), která letos čeká prolomení hranice 100 miliard korun.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru