Pařížské muzeum Centre Georges Pompidou letos čeká oprava za zhruba 100 milionů eur. Stane se tak u příležitosti 40. výročí otevření muzea. Rekonstrukce proběhne v letech 2018 až 2020, informoval britský týdeník Observer.

Podle něj bude v rámci oprav mimo jiné nahrazen eskalátor umístěný u fasády budovy. Půjde však jen o technickou výměnu, samotný vzhled centra se nezmění.

Prezident muzea Serge Lasvignes avizoval, že chce práce rozčlenit tak, aby se centrum kvůli rekonstrukci nemuselo zavírat.

Pařížská starostka Anne Hidalgová také v pátek oznámila, že začne patnáctiletá rekonstrukce slavné Eiffelovy věže. Ta by měla stát 300 milionů eur. Rekonstrukce je zamýšlená tak, aby skončila před rokem 2025, kdy by Paříž ráda uspořádala novou Světovou výstavu. Právě u příležitosti Světové výstavy v roce 1889 byla Eiffelova věž postavena.

Již o rok dříve, v roce 2024, by Paříž ráda hostila letní olympijské a paralympijské hry, napsal časopis The Art Newspaper.

V rámci rekonstrukce Eiffelovy věže konstruktéři vymění výtahy, vylepší vyhlídkové plošiny a posílí bezpečnost. Věž má být také kompletně přemalována. A pařížská starostka chce rovněž vyměnit světlo, které Eiffelovu věž v noci osvětluje vždy na pět minut každou hodinu.

Dříve než obměna Eiffelovy věže nicméně proběhne rekonstrukce Centre Georges Pompidou. To navrhli a roku 1977 otevřeli britský architekt Richard Rogers a Ital Renzo Piano. Muzeum vymysleli tak, aby vypadalo jako obrácené naruby, s konstrukcí připomínající zapomenuté lešení a se schodištěm, které se nenachází uvnitř, nýbrž na vnější straně budovy.

Právě netradiční vzhled muzea, díky němuž má budova uvnitř k dispozici více výstavního prostoru, podle prezidenta muzea Serge Lasvignese může za to, že budova potřebuje opravit. Jednotlivé části konstrukce mají menší životnost, protože jsou vystavené vlivům počasí.

Muzeum už se opravovalo v letech 1998 až 2000, tehdejší rekonstrukce stála 88 milionů eur.

Vzhled muzea zůstává i po čtyřiceti letech kontroverzní, někteří Pařížané si na něj dodnes nezvykli. „Když se muzeum otevřelo, lidé říkali, že připomíná obchodní dům, a ani umělci v něm nechtěli vystavovat,“ řekl Lasvignes britskému Observeru.

Zatímco návštěvnost pařížských muzeí Louvre a Musée d’Orsay vloni klesla, zřejmě i kvůli obavám z dalších teroristických útoků, Centre Georges Pompidou návštěvnost naopak stoupla o devět procent na 3,33 milionu. Pořád je ale podstatně nižší než v roce 1984, kdy muzeum bylo na vrcholu popularity s 8,41 miliony návštěvníků.

Nynější šéf muzea tehdejší zájem přičítá silné koncentraci atraktivních výstav – v roce 1984 Centre Georges Pompidou vystavilo malíře Paula Kleeho či Reného Magritta a také uspořádalo velkou přehlídku o takzvané americké beat generation.

Lasvignes britskému Observeru rovněž odpověděl na otázku, co by udělal v případě, že letošní francouzské prezidentské volby vyhraje Marine Le Penová. Ta avizovala, že chce seškrtat rozpočet na kulturu. „Rozčilovalo mě, kdybych s nimi jako ředitel veřejné instituce musel spolupracovat,“ říká Lasvignes, který by se ale o tuto spolupráci prý pokusil, jakkoliv by byl „vnitřně naladěný na protestní vlnu“, jak řekl.

„Kultura je klíčová, protože člověka seznamuje s věcmi, jež jsou jiné, zvláštní nebo cizí. Museli bychom se proto bránit každé vládě, která by to chtěla změnit,“ dodal Lasvignes.

Související