Nakupování na internetu má být brzy bezpečnější, zároveň ale v některých případech zdlouhavější. Evropská unie chce zrušit platby na jedno kliknutí, které některé e-shopy a internetové firmy zákazníkům umožňují. Požaduje, aby každou platbu zákazník potvrzoval jednorázovým heslem, například tím, které mu banka zašle SMS zprávou na jeho mobil.

Nová pravidla pro on-line platby kartou chystá Evropský orgán pro bankovnictví. Podle jeho návrhu se má zpřísnění týkat všech plateb nad 10 eur, při nákupu zboží nebo třeba zájezdů. Nová pravidla by měla začít platit ve druhé polovině příštího roku.

O chystaných změnách se bude diskutovat do 3. února. Obchodníci se obávají, že novinka zpomalí jejich růst, a dávají najevo nesouhlas.

"Většinu transakcí, které v e-shopech probíhají, považujeme za nízkorizikové. Nadbytečné úkony při platbách zvyšují pravděpodobnost, že zákazník nakonec objednávku nedokončí," říká Jan Vetyška, výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci.

Infografika

"Pevně věříme, že návrh nebude schválen. Pro zákazníky by se komfort nakupování zhoršil," říká například Vladimír Dědek, ředitel webového a mobilního vývoje společnosti Alza.cz. Největší e-shop v Česku umožňuje lidem při online platbě, aby si u banky, která Alze platby zprostředkovává, uložili čísla karty, se kterou platí. Při dalších nákupech už potom nemusí ztrácet čas s dalším opisováním údajů. Stejnou možnost mají i nakupující v největším e-shopu světa Amazon nebo zákazníci dopravce Uber.

Internetovým obchodníkům se přitom v poslední době v Česku daří. Celkové tržby internetových obchodů za zboží a služby loni dosáhly 143 miliard korun, což znamená meziroční zvýšení o 22 procent. Růst byznysu se odráží i na boomu internetových obchodníků. Podle posledních údajů Sdružení pro bankovní karty přesáhl jejich počet 6200. To znamená, že se za posledních pět let skoro zdvojnásobil.

Za vznikem nových pravidel stojí obava o bezpečnost masově rostoucích on-line nákupů v celé unii. Podle dat Evropské centrální banky se zvýšil objem zneužitých plateb kartou na internetu mezi lety 2009 a 2013 o 39 procent na 958 milionů eur (zhruba 26 miliard korun). Studie asociace Ecommerce Europe, která sdružuje zástupce evropských e-shopů, dodává, že na dvou velkých evropských trzích − v Británii a ve Francii − to bylo zhruba 0,28 procenta z celkového objemu plateb na internetu.

Podobná čísla v tuzemsku nikdo nezveřejňuje. Podle Marcela Gajdoše, regionálního manažera Visy pro Česko a Slovensko, patří Česko k evropským zemím, které mají s podvody na internetu nejmenší problémy. Češi však většinou u internetových obchodníků platí hotově nebo bankovním převodem. Podle odhadu Asociace pro elektronickou komunikaci on-line platby kartou dosahují jedné čtvrtiny tržeb e-shopů za zboží. I tak ale v Česku podle bank platí, že k podvodům s kartami jsou stejně jako jinde nejvíc zneužívány platby po internetu.

Podle statistiky Visy podvodníci v roce 2015 odsáli z celkového objemu plateb kartou v Evropě, včetně plateb v kamenných obchodech, z každých sta utracených eur čtyři centy. Na internetu to ale bylo čtyřnásobně víc.

Banky na chystané zpřísnění reagují neutrálně. "Pro zákazníky to může znamenat drobné snížení komfortu, cílem je ale ochrana klienta a jeho prostředků," říká Petra Kopecká, mluvčí Raiffeisenbank. Většina českých bank už potvrzení každé platby na internetu kódem z SMS zprávy umožňuje nebo se k tomu chystá.

Bezkontaktních plateb bez PIN do 500 korun v kamenných obchodech se zpřísnění podle většiny bank nebude týkat. Některé, jako UniCredit Bank, to ale nevylučují. "Podle současné interpretace by měla být kódem potvrzena skutečně každá platba kartou," říká Petr Plocek, mluvčí UniCredit Bank.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru