Americký řetězec rychlého stravování McDonald's prodá většinový podíl ve svých podnikatelských aktivitách v Číně a Hongkongu čínskému konglomerátu CITIC a investiční skupině Carlyle Group. McDonald's v pondělí oznámil, že za to dostane až 2,1 miliardy dolarů (53,8 miliardy korun). Firma loni v březnu oznámila, že své asijské aktivity zreorganizuje a najde pro ně partnery, kteří budou její restaurace vlastnit v rámci franšízových smluv.

CITIC bude mít po transakci v restauracích značky McDonald's podíl 52 procent a Carlyle 28 procent, zbylých 20 procent si americký řetězec ponechá. Pondělní dohoda završila několikaměsíční jednání mezi řetězcem, několika čínskými uchazeči a řadou investičních firem. Cílem dohody je zajistit v Číně přechod řetězce na kapitálově méně náročný model. McDonald's chtěl původně získat z prodeje až tři miliardy dolarů, později se ale rozhodl, že si ponechá menšinový podíl, řekly informované zdroje agentuře Reuters.

Restrukturalizaci čínské divize uskutečňuje i konkurenční společnost Yum Brands, která vlastní například restaurace KFC. Obě americké firmy čelí na čínském trhu rostoucí domácí konkurenci a potřebují si vylepšit image po skandálech se závadnými potravinami z minulých let.

McDonald's loni uvedl, že hodlá během příštích pěti let otevřít v Číně a Hongkongu 1 500 nových restaurací. V samotné Číně by měl počet restaurací McDonald's do roku 2020 stoupnout na 3 500 ze současných asi 2 400.

McDonald's je největším řetězcem restaurací s rychlým občerstvením na světě. Má více než 36 000 provozoven ve více než stovce zemí včetně České republiky.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru