Část restaurací v Praze si stěžuje na fungování systému elektronické evidence tržeb (EET), jehož používání je pro podnikatele v pohostinství povinné od začátku prosince loňského roku. Vadí zejména dlouhé odezvy, které se občas vyskytují, část restaurací uvedla, že jim systém opakovaně spadl. Naopak řada restaurací je s fungováním systému spokojena a žádné problémy neeviduje. Vyplývá to z ankety mezi pražskými provozovateli restaurací a hospod.

"Nějakou chvíli to zdržuje. Pomalejší odezvy má systém, když je víc lidí, když je doba placení, třeba půl desátá večer," řekl Pavel Hon, provozovatel Hostince na Výtoni. Jiné problémy s elektronickou evidencí ale nezaznamenal.

Pro restauraci Sluneční terasa v obchodním domě Kotva nebyl přechod na EET nijak dramatický, protože podnik elektronickou pokladnu používal už předtím. I tato restaurace se nicméně v minulém měsíci potýkala s delšími odezvami, které výjimečně dosáhly i jedné minuty. To zdržuje v případě, že platí více zákazníků najednou.

2100 udání

Finanční správa v současnosti eviduje zhruba 2100 oznámení o nevydání účtenky v rámci EET. Systém po více než měsíci funguje bez větších problémů a tak, jak finanční správa očekávala. V Českém rozhlasu Plus to uvedl generální ředitel finanční správy Martin Janeček. Nejdůležitějším nástrojem finanční správy pro kontrolu dodržování EET je podle Janečka kontrolní nákup pověřeným pracovníkem přímo v provozovnách.

EET byla spuštěna 1. prosince pro restaurace, hospody a ubytovací zařízení. Následně se budou do systému zapojovat až do roku 2018 další obory podnikání. Podle Asociace hotelů a restaurací (AHR) hrozí, že z důvodů zavedení EET a dalších legislativních změn, jako je úplný zákaz kouření, zanikne 15 až 20 procent podniků v pohostinství. Podle Sdružení místních samospráv České republiky zaniklo při spouštění EET na 700 hospod zejména v malých obcích.

"To, že někdo nám pošle nevydanou účtenku nebo někoho označí, neznamená, že tam půjde někdo na kontrolu. Oznámení vyhodnocujeme analyticky," uvedl Janeček. Nejdůležitějším nástrojem finanční správy pro kontrolu dodržování EET je podle Janečka kontrolní nákup pověřeným pracovníkem přímo v provozovnách.

Část živnostníků v krajích EET zdržuje, někteří skončili

Podobně jako v Praze si některé restaurace v krajích stěžují na problémy spojené s EET, jiné naopak žádné komplikace nepociťují, vychází z průzkumu mezi živnostníky. Například v Pardubickém kraji ukončilo živnost 261 podnikatelů, což je přibližně 3,5krát více než předloni ve stejnou dobu. Kvůli EET skončily i některé, především venkovské, hospody na Vysočině, ve Zlínském kraji za listopad a prosinec evidují necelých 180 ukončených živností.

Například v Libereckém kraji počet hostinských živností naopak v závěru roku vzrostl. Jihočeským hospodským po měsíčním užívání evidence vadí větší prodlevy než v minulosti. Živnostníci v Karlovarském kraji si stěžují především na to, že je tisk nevyžádaných účtenek, například na jediný kousek pečiva, zdržuje. 

 "Tisknutí účtenek pro mě znamená zatím především velkou ztrátu času při prodeji a také plýtvání papírem. Spousta lidí navíc účtenky nechce, takže ihned končí v koši," řekla Jitka Pithartová, která provozuje bistro na ostrovském městském úřadě.

Související