Už více než 5500 lidem pomohla aplikace Záchranka, která stisknutím jednoho tlačítka přivolá sanitku nebo vrtulník a zároveň na dispečink záchranné služby odešle vaši přesnou polohu a případně i informace o vašem zdravotním stavu. Pomoc si díky ní mohou zavolat i nevidomí a neslyšící. Za 10 měsíců fungování si mobilní aplikaci nainstalovalo přes 270 tisíc lidí. Její autor Filip Maleňák ji plánuje v příštím roce rozšířit také do Rakouska. Současně vyvíjí speciální zařízení, na kterém budou moci aplikaci používat i lidé bez chytrého telefonu.

Podle Maleňáka je největším přínosem aplikace, že výrazně zkracuje dobu intervalu příjezdu záchranářů k volajícímu. Od spuštění Záchranky v březnu letošního roku přijaly záchranné služby přes 5500 nouzových volání přes tuto aplikaci. Z toho ve více než 500 případech hrála při záchraně pacienta nepostradatelnou roli lokalizace pomocí GPS souřadnic, která umožňuje přesně najít místo události.

"Často se stává, že se například turisté nebo cyklisté zraní během výletu v přírodě nebo na horách a nedokážou přesně specifikovat, kde se nacházejí. Najít takového člověka přitom může trvat třeba hodinu a půl. Sami dispečeři tak už dnes v těchto situacích radí volajícím, aby si stáhli naši aplikaci, pokud mají k dispozici internet," říká šestadvacetiletý tvůrce aplikace.

Stažení Záchranky, které je zdarma, doporučují preventivně už i organizátoři některých sportovních akcí. "To jsme zaznamenali například u jedněch cyklistických závodů. Nakonec se to skutečně hodilo. Jeden ze závodníků spadl a těžce se zranil. Další jezdec zavolal pomoc přes aplikaci a díky tomu záchranářský vrtulník přesně věděl, kde má přistát," líčí Maleňák.

Hlasová verze pro nevidomé a piktogramy pro neslyšící

Lokalizace pomáhá i v případech, kdy volající z jakéhokoliv důvodu nemůže mluvit. "Měli jsme případ, kdy se dispečerce do telefonu nikdo neozval, ale tím, že znala lokaci volajícího, tak tam mohla poslat sanitku. Posádka na místě našla pána s mozkovou příhodou, kterého se díky tomu podařilo zachránit. Nedávno zase volal hluchoněmý pacient a dispečerka slyšela jenom chrčení. Nicméně díky tomu, že v aplikaci můžete specifikovat svůj zdravotní stav, hned věděla, že jde o neslyšícího, a mohla podle toho jednat," podotýká Maleňák.

Právě pro neslyšící stejně tak jako pro nevidomé je běžná komunikace s linkou 155 mnohdy obtížná, a Záchranka tak pro ně představuje velký přínos. Pro nevidomé už existuje speciální verze aplikace s hlasovým průvodcem, který například volajícímu řekne, kde přesně se v danou chvíli nachází. V únoru přibude také nová funkce pro neslyšící, díky které budou moct svůj zdravotní stav popsat pomocí speciálních piktogramů.

Kromě toho, že aplikace může dispečery informovat o tom, zda volá nevidomý či neslyšící, jim dokáže říct, i zda mluví s kardiakem, diabetikem nebo třeba s člověkem s plicními problémy. Uživatelé mohou v takzvané Kartě života uvést také, jaké léky užívají, zda mají nějakou alergii a jakékoliv další informace, které by mohly záchrannou službu zajímat. Dispečeři se tak nemusí na všechno vyptávat, což velmi urychluje celý hovor.

Rejstřík pohotovostí a lékáren i encyklopedie první pomoci

Vedle volání první pomoci můžete v aplikaci vyhledat také nejbližší pohotovosti, lékárny či defibrilátory. "Na seznamu jsou zatím veřejně dostupné defibrilátory, které používá záchranná služba. Řadu těchto přístrojů vlastní ale i soukromé organizace či osoby. Od příštího roku je proto budou moct sami přidávat na seznam," nastiňuje Maleňák. V aplikaci najdete také databáze postupů první pomoci, interaktivní návody a instruktážní videa.

Záchranku si můžete stáhnout nejen do mobilních telefonů, ale i do chytrých hodinek. Příští rok by se na trhu mělo objevit také nové zařízení pro ty, kteří nemají chytrý telefon ani hodinky nebo si je nechtějí brát s sebou například na sport. Půjde o jakýsi malý telefon, který disponuje pouze nouzovým tlačítkem a lze připevnit třeba na rám kola na nebo karabinu.

Aplikaci je možné přepnout i do angličtiny. Navíc dokáže detekovat stát, ve které se nacházíte, takže v zahraničí vytočí tísňové číslo dané země, aniž byste ho museli složitě hledat. Maleňák se také pokouší rozšířit možnost odeslat svou polohu i do dalších zemí. V současnosti jedná se Slovenskem a v dubnu plánuje aplikaci spustit v Rakousku. Český uživatel si přitom nebude muset při návštěvě sousední země stahovat rakouskou verzi, ale postačí mu česká.

Aplikace podobné české Záchrance se využívají například ve Švýcarsku pro leteckou záchrannou službu a také v některých částech Spojených států. Česká varianta je ale unikátní v tom, že funguje pro celý záchranný systém a pro celý stát.

Od bakalářské práce k záchraně životů

Nápad na její vývoj dostal Maleňák před čtyřmi lety. Na myšlenku vytvořit řešení, které pomůže záchranářům s lokalizací volajících, ho přivedla firma Per4mance, ve které pracuje jeho otec a která vyvíjí softwarová řešení pro záchranné služby. "Vybral jsem si to jako téma své bakalářské práce během studia biomedicínské techniky a bioinformatiky na Vysokém učení technickém v Brně. Projekt jsem následně představil na záchranářské konferenci v Mikulově, kde sklidil velký ohlas. Neobjevil se ale nikdo, kdo by realizaci této myšlenky zafinancoval," vypráví Maleňák.

Vývoj aplikace se tak na dva roky zastavil, až do chvíle, kdy studenta oslovil spolumajitel letecké záchranné služby Alfa Helicopter Pavel Müller s tím, že mu pomůže projekt zaštítit a najít další partnery. O spolupráci požádali také Českou pojišťovnu, u které měli pojištěné vrtulníky. Ta se stala hlavním soukromým partnerem projektu, jehož technologická část vyšla asi na 1,5 milionu korun. Pojišťovna zároveň pomáhala prostřednictvím svého know-how i s PR kampaní, která stála jeden milion korun. Podporu pro realizaci aplikace nabídl také Jihomoravský kraj.

Vedle shánění finančních prostředků bylo pro Maleňáka další výzvou přesvědčit vedení všech 14 krajských záchranných služeb, že jeho aplikace má smysl. Situaci navíc komplikoval fakt, že vzhledem k tomu, že jednotlivé záchranky nejsou řízeny centrálně, používají informační systémy od tří různých poskytovatelů. "Výhodou přitom bylo, že devět krajů zastřešuje již zmíněná společnost Per4mance, ve které pracuje můj otec," líčí Maleňák, kterému se nakonec společně s Pavlem Müllerem a dalšími odborníky podařilo postupným vyjednáváním zapojit do projektu všech 14 krajů.

Aplikace jako CSR projekt

Další komplikace nastaly, když krátce po spuštění aplikace skončil svou činnost generální partner projektu Alfa Helicopter. Důvodem bylo rozhodnutí, že v České republice nebudou nadále poskytovat leteckou záchrannou službu soukromé subjekty v takovém formátu, jak tomu bylo doposud. I přesto se ale Záchrance podařilo fungovat nadále neziskově s pomocí dalších partnerů projektu. V současnosti mezi ně patří Nadace Vodafone, GrECo JLT, iSetos, Per4mance, Nadační fond Tomáše Berdycha a již zmíněný Jihomoravský kraj a Česká pojišťovna, která aplikaci podporuje od počátku.

"Posláním pojišťovny je pomáhat lidem v tíživých životních situacích. Proto je pro nás klíčová podpora podobných projektů. Příběhy o tom, jak aplikace pomohla zachránit lidské životy, nás motivují, abychom ji i nadále pomáhali rozvíjet. Obecně hledáme CSR projekty, které co nejvíce souzní s hodnotami pojišťovny. Vedle Záchranky se podílíme také na projektu Gentleman silnic, v rámci kterého ve spolupráci s Policií ČR odměňujeme odvážné lidi, kteří zachránili lidský život při autonehodě. Dále máme například projekt Index bezpečnosti České pojišťovny, který sleduje nehodovost v rámci České republiky a pomáhá tak prevenci neštěstí," uvádí on-line marketingový manažer České pojišťovny Pavel Mužík.

Pojišťovna v minulosti podpořila také vznik podobné aplikace Horská služba, která stejně jako Záchranka dokáže pomocí GPS lokalizace určit přesnou polohu uživatele a přivolat nejbližší hlídku Horské služby. Horská služba ostatně zaštiťuje i projekt Záchranka a v případě potřeby vyjíždí i k volajícím z této aplikace.

Podle Mužíka je dnes tísňové volání obecně velkým technologickým trendem. "Když se podíváte například do posledních aktualizací systému iOS, tak tam najdete zdravotní kartu, tísňové volání i kontaktní osoby připojené k vašemu profilu. V budoucnosti takové funkce budou běžnou součástí každého operačního systému," uzavírá.

Související