Společnost Uber Technologies ustoupila kalifornským regulátorům a zastavila testovací provoz svých samořídících vozů v San Francisku poté, co jim úředníci zrušili registraci. Autonomní vozidla přitom do ulic města vyjela teprve před týdnem.

Kalifornský úřad pro motorová vozidla (DMV) od začátku experimentu po Uberu požadoval, aby svůj program zastavil a splnil předpisy, které jsou nutné pro povolení provozu samořídících aut na veřejných komunikacích. Provozovatel alternativní osobní přepravy oponoval, že povolení není potřeba, protože jeho auta nejsou zcela autonomní, jelikož ve voze je vždy přítomna osoba připravená kdykoliv převzít řízení.

Samořídící auta

Vývoj systému pro autonomní řízení automobilů nedávno přiznal i Apple. Ve vývoji těchto technologií však již panuje velmi tvrdá konkurence.

jarvis_58458730498e80b4d869f988.jpeg

Uber v provozu pokračoval i přes narůstající kritiku, ke které se připojil například i starosta města nebo státní prokurátor, který Uberu hrozil žalobou. Kapitulovat donutil Uber až DMV, když anuloval registraci všem 16 autonomním vozům. Proti těmto vozům v provozu by tak mohla zasáhnout policie.

 

"Úřad uvítá, pokud Uber požádá o povolení, aby jeho vozy mohly v Kalifornii legálně fungovat," uvedl DMV ve svém středečním prohlášení. Povolení v západoamerickém státě již dříve získaly jiné společnosti zabývající se vývojem samořídícího vozu jako Alphabet (který nedávno vyčlenil samořídící vozy do samostatné společnosti Waymo), Tesla nebo General Motors.

Uber na rozhodnutí reagoval slovy, že "zdvojnásobí svou snahu o vytvoření fungujících celostátních pravidel". Jeho zástupci zároveň dodali, že se ohlížejí po nové lokalitě, kam přesunou testování svých aut, a ujistili, že Kalifornii nehodlají opustit.

San Francisco bylo druhým městem, ve kterém Uber své vozy bez řidiče testoval. Již v září začal testy v Pittsburghu. Ani tak se testování v kalifornském městě neobešlo bez komplikací. Řidiči museli častokrát převzít nad vozem kontrolu, minulý týden se navíc na sociálních sítích začalo šířit video, na kterém samořídící vůz Uberu projíždí přes přechod v momentě, kdy již na semaforu svítí červená. Zástupci společnosti se ohradili tím, že se jednalo o chybu člověka, a nikoliv softwaru. Zároveň však přiznali, že jejich auta mají problémy s identifikací pruhů pro cyklisty. 

Vývoj autonomních vozidel je pro Uber klíčový. Společnost, která byla založena v roce 2009 v San Francisku, doufá, že tak v budoucnu nahradí zhruba 1,5 milionu řidičů, kteří s ní mají uzavřený kontrakt na poskytování jízd. Výsledky Uberu zatím nejsou nijak lichotivé. Za prvních devět měsíců letošního roku vykázala firma ztrátu 2,2 miliardy dolarů (57,3 miliardy korun). 

Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru