Tuzemské automobilky vyrobily za 11 měsíců letošního roku rekordních 1,251 milionu osobních aut, což je o osm procent více než ve stejném období loni. Růst zaznamenali všichni tři výrobci. Oznámilo to v úterý Sdružení automobilového průmyslu.

Největší Škoda Auto zvýšila produkci o více než desetinu na 706 000 vozů, v nošovickém závodě Hyundai stoupla výroba o šest procent na 334 000 vozů a kolínská TPCA rostla o téměř 3,5 procenta na 211 000 vyrobených aut.

Celková produkce motorových vozidel všech kategorií stoupla o 8,7 procenta na 1,258 milionu. Nejvíce, 128 000 vozů, bylo vyrobeno v listopadu. "Výroba motorových vozidel zaznamenala proti předchozímu měsíci zvýšenou meziroční dynamiku o jeden procentní bod na 8,7 procenta. Vše naznačuje, že letos bude v České republice výrazně překročena hranice 1,3 milionu vyrobených motorových vozidel," uvedl odstupující prezident sdružení Martin Jahn.

Výroba autobusů klesla o 2,5 procenta na 4 000 vozidel. Firma Iveco bus zvýšila produkci o 3,4 procenta na 3526 vozů, SOR Libchavy naopak snížil produkci o více než třetinu na 233 autobusů.

Jediný tuzemský výrobce nákladních vozů Tatra zvýšil meziročně výrobu o polovinu na 1140 aut, naproti tomu výroba motocyklů v týnecké Jawě poklesla meziročně o více než třetinu na 1182 strojů.

Rekordní výroba osobních aut je podle analytika KPMG Jana Linharta důsledkem růstu evropského trhu. "Za růstem výroby stojí nejen rozšiřování výrobních kapacit Škoda Auto i Hyundai, ale též struktura vyráběných modelů, která odpovídá trendům evropského trhu. V příštím roce očekáváme pomalejší růst, než je tomu letos. Na straně výrobců bude důvodem naplnění výrobních kapacit, kde další zvyšování bude narážet na kapacitní omezení výrobních závodů. Pomalejší tempo růstu bude mít i evropský trh, který je hlavním odbytištěm tuzemských výrobců," uvedl. Zdá se, že výrobu nákladních vozů čeká další růst, stejně jako výrobu autobusů, dodal.

Zajímavé bude podle Linharta sledovat vývoj trhu po uvolnění kurzových intervencí centrální banky. Dopad bude nejen na výrobce aut, ale na celou dodavatelskou základnu. Při započtení předpokládaného významného růstu mezd bude příští rok pro výrobce v České republice velkou výzvou, dodal.

Wojnar ze Škody je novým prezidentem sdružení

Prezidentem Sdružení automobilového průmyslu v úterý zvolila rada ředitelů na čtyři roky člena představenstva Škody Auto Bohdana Wojnara. Vystřídal Martina Jahna, který se po devíti letech funkce vzdal kvůli svému pracovnímu angažmá v Číně. Řekl to mluvčí sdružení Miroslav Konvalina.

Wojnar připomněl, že celý automobilový průmysl v současnosti prochází obrovskými změnami. "Digitalizace, automatizace, konektivita a autonomní řízení budou hybateli následujících let. Měnit se bude také sdružení. Mým hlavním úkolem proto bude ve spolupráci s představenstvem a se sekretariátem modernizovat sdružení tak, aby tvořilo efektivní a kompetentní platformu, která český automobilový průmysl v těchto změnách doprovodí," řekl Wojnar.

Související