E-shopům se daří čím dál lépe a jejich manažeři hledají nové možnosti, jak oslovit zákazníky. Nachází je například v obchodních centrech, kde mohou získat i klienty, kteří na internetu běžně nenakupují.

"Obchodní centra pokračují ve snižování nákladů, zmenšují výměry prodejen a ty nyní stále častěji nabízejí e-shopům," popisuje ředitel expanze Alza.cz Jan Moudřík. Alza letos otevřela v nákupních centrech už sedmou výdejnu a další chystá v příštím roce.

Vyzkoušet a objednat

Prodej přes internet je nejrychleji rostoucí oblastí maloobchodního trhu. Například v říjnu, kdy celkové tržby v oboru stouply o 3,1 procenta, byl růst tržeb e-shopů přes 23 procent. Stojí za tím mimo jiné i fakt, že lidé přestávají zásadně rozlišovat mezi nákupem na internetu a v kamenném obchodu.

96 miliard

korun přibližně utratí letos zákazníci za nákupy na internetu. Je to o 19 procent více než loni.

Rozdíly se snaží stírat například e-shop s kosmetikou a parfémy Notino.cz (bývalý Parfums.cz), který před pár dny otevřel novou pobočku v ostravském centru Nová Karolina. Na místě si mohou zákazníci zboží vyzkoušet, nechat si poradit, rovnou nakoupit nebo si následně objednat z domova.

Podle odhadů srovnávače cen Heureka letos Češi na internetu utratí 96 miliard korun, tedy o 19 procent více než loni. "V dlouhodobém horizontu můžeme předpokládat, že se rozdíly mezi on-line a off-line budou stále více smazávat," potvrzuje ředitel Asociace pro elektronickou komerci Jan Vetyška.

Na trhu podle něj v příštím roce dojde k mírnému poklesu počtu e-shopů, naopak poroste množství kamenných výdejen.

Trend potvrzují i obchodní centra. "Konkrétně vidíme prostor například v určitých typech módy a oblečení. S některými e-shopy už jednáme," říká David Holý z marketingového oddělení pražského obchodního centra Šestka.

Nabídky do obchodních center dostává i on-line prodejce módy Zoot, jehož byznys se rozjel na tom, že si lidé oblečení objednají on-line a vyzkouší na místě. Zoot v prosinci otevřel dočasnou výdejnu v pražském obchodním centru Quadrio.

"Ale tímto směrem jít úplně nechceme, jelikož filozofie Zootu je nehnat lidi do obchodních center a celý nákup jim co nejvíce zjednodušit," uvádí mluvčí Zootu Andrea Burgerová.

HNBYZNYS NA TWITTERU

Byznysovou rubriku Hospodářských novin  najdete také na Twitteru.

Kamenné prodejny

Do obchodních center se nechce všem. Například dvojka na trhu e-shop Mall.cz bude investovat do samostatných prodejen.

"Příští rok chceme v pokrývání Česka rozhodně pokračovat," potvrzuje mluvčí Jan Řezáč.

Do nového způsobu prodeje budou investovat i další tuzemské e-shopy. Letos razantně rostly především on-line obchody s potravinami, které chtějí svou působnost dále rozšiřovat po celé republice. Košík.cz se hodlá v příštím roce soustředit na menší města do 15 tisíc obyvatel. Do tří let rovněž plánuje nabídnout možnost vyzvednutí nákupu na čerpacích stanicích.

S touto možností přišel už letos na podzim konkurenční Rohlík.cz, který testuje osobní odběry ve spolupráci s benzinkami MOL. "Podle zájmu zákazníků se rozhodneme, jaký bude další postup, a je možné, že budeme zavádět kamenné prodejny," doplňuje zakladatel Rohlíku Tomáš Čupr.