Japonský pivovar Asahi Group Holdings se dohodl na koupi Plzeňského Prazdroje a dalších východoevropských značek společnosti SABMiller za 7,3 miliardy eur (197,3 miliardy korun). Oznámila to v úterý firma. Výsledná cena je o miliardu eur vyšší, než očekávali analytici. Šlo o největší nákup v historii japonského pivovaru.

Zájemci mohli do neděle podávat závazné nabídky na koupi pivovarů a již pondělní informace HN naznačovaly, že ostatní zájemce Japonci přebili. Ostatní uchazeči o Prazdroj a další pivovary sice Japonce nedokázali trumfnout, jejich nabídky ale podle informací HN nebyly podhodnocené.

"Z celé prodávané skupiny je pro investory nejzajímavější Prazdroj a další značky se s tím obrazně řečeno svezly," řekl v pondělí šéf oddělení fúzí a akvizic poradenské společnosti EY Petr Kříž.

Asahi kromě Prazdroje získá i slovenský Topvar, maďarský Dreher, rumunský Ursus a polskou Kompanii Piwowarskou.

Japonská pivovarnická skupina již šestnáct let v Praze produkuje svou nejpopulárnější značku Super Dry, která míří do celé Evropy. Pro Japonce ji na zakázku vaří konkurent Prazdroje - Pivovary Staropramen.

Dobrá zpráva pro Prazdroj, míní experti

"Je to spíše dobrá zpráva, z nabízených posledních možností to byla vlastně jediná pivovarská skupina, ostatní byli spíše investičního rázu než pivovarští," řekl předseda Sdružení přátel piva Tomáš Erlich. Podle šéfredaktora časopisu Pivo, Bier & Ale Pavla Borowiece je skupina dobře informovaná a byla na nákup připravená. "Na ten nákup se připravovali měsíce, najímali experty, kteří jim trh popisovali," sdělil Borowiec.

Další přeprodej výrobních kapacit skupiny v Česku Borowiec nechtěl komentovat, ke změně podle něj nedojde na Slovensku. Podle Erlicha je úprava českých výrobních kapacit málo pravděpodobná. "Trh u nás je poměrně dobře konsolidován, nemyslím si, že jakýkoliv nový vlastník by měl cíle ho ještě dál měnit, případně nějaký provoz zavírat nebo prodávat," vysvětlil.

Asahi může pivovaru podle Borowiece nabídnout dobrou distribuční síť v Asii. "Je velké umění vyrobit pivo, ale stejně velké umění je ho prodat," myslí si expert. V Evropě se podle něj již více piva pít nebude, zajímavé pro export budou asijské a africké trhy. Asahi by tak mohla koupit ještě několik menších značek tzv. "craft beerů", tedy piv vyráběných tradičními metodami. Nebo by jim Asahi mohl nabídnout svou distribuci.

O pivovar se prali i Češi

Podle dřívějších informací HN druhou nejvyšší nabídku, sedm miliard eur, dohromady podaly švýcarský Jacobs Holding spolu s kanadským penzijním fondem PSP a českou společností R2G. Za ní stojí někdejší spolumajitel České gumárenské společnosti Oldřich Šlemr a spolumajitelé Avastu Eduard Kučera a Pavel Baudiš.

"Jsme zklamáni, že jsme v tendru nezvítězili. Vyhrál ale ten, kdo podal nejvyšší nabídku a tak je to správně. Pro naši společnost, která vznikla nedávno je zároveň velkým úspěchem už to, jak daleko jsme se v transakci dokázali dostat, včetně posvěcení Evropské komise, že naše konsorcium bylo vhodným partnerem pro AB InBev k jednání. Což není samozřejmost," říká pro HN šéf nových investic R2G Jakub Dyba.

Dyba také upozorňuje, že R2G je připravena ucházet se o další podobné "high profile" akvizice. "Budeme i dál jako rodinný fond spolupracovat s podobně fungujícím Jacobs Holding a budeme připraveni investovat," dodal Dyba.

R2G vznikl jako takzvaný family office letos. Snaha ovládnout Prazdroj a další středoevropské pivovary ve spolupráci s Jacobs Holdingem a kanadským fondem PSP byla jeho první viditelná aktivita.

Pivo chtěla vařit i PPF nejbohatšího Čecha Petra Kellnera, nabídla ale jen 6,5 miliardy eur.

Prodej aktivit SABMilleru v Česku, Polsku, Maďarsku, Rumunsku a na Slovensku je součástí podmínek pro převzetí podniku ze strany rivala Anheuser-Busch InBev, které bylo dokončeno v říjnu. V jiném případě by Evropská komise spojení nepovolila − výsledná firma měla na zdejším trhu příliš silné postavení.

Koupě východoevropských značek je doposud největší akvizicí pivovaru Asahi. Společnost Asahi se již dříve dohodla na převzetí některých značek SABMilleru, jako Peroni a Grolsch, za 2,55 miliardy eur (69 miliard korun). Prodej těchto značek byl rovněž podmínkou pro převzetí SABMilleru.

AB InBev se na převzetí SABMilleru dohodl loni a transakci v hodnotě 79 miliard liber (2,5 bilionu korun) dokončil v říjnu. Upevnil si tak pozici největšího světového výrobce piva. Nová společnost má pod kontrolou zhruba 27 procent světového trhu s pivem.

Plzeňský Prazdroj je největší pivovarnickou skupinou v České republice. Jeho hrubý zisk v uplynulém finančním roce, který skončil v březnu, vzrostl o pět procent na 3,7 miliardy korun. Tržby se zvýšily o 3,3 procenta na 14,4 miliardy korun.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru